Har ni salt till era Corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Har ni salt till era Corydoras?

    Jag vet att jag och många andra skriver att Corydoras inte tål salt i vattnet... att de är extremt känsliga för det.
    Jag vet också att många har salt i akvarier där de har Corydoras.
    Därför tänkte jag att man kanske kunde ta och göra en liten utredning på hur mycket salt de verkar tåla, det kan vara bra att veta den dag man behöver få bukt med någon sjukdom.

    Jag hoppas att ni som har salt i vattnet där ni har dessa fiskar skulle vilja skriva vilken sorts Corydoras ni har och hur mycket salt ni tillsätter...

    Jag själv hade, innan jag visste att det var fel, ca 2 msk salt/100 l vatten i ett kar där det gick C Aeneus ... dessa levde och lekte i det karet i många år...

    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hej Nancy!

    Förmodligen är jag inte rätt person att svara på detta men jag älskar alla mina corydoras och har lyckats hålla dem i god vigör (och vid liv) i 6 månader.

    Nyligen startade jag upp ett 180-liters kar och medans detstod och mognade så vankade jag av och an... salt eller inte salt.... Det nya karet innehåller finkornigare sand än vad de var vana vid från det gamla karet så därför skulle de flyttas. I det gamla karet gick de med 2 krm salt per 20 liter nytt vatten (karet totalt 112 liter). förhållandevis lite tycker jag och de tog ingen skada av det. Jag var runt och hörde med fyra olika akvarieaffärer där jag vet att personalen är både/eller utbildade och erfarna. De rekommenderade att man skulle ha lite salt i eftersom det ändå har en skyddande effekt. Å då bestämde jag mig för att ha salt i. Nu har de snurrat runt i nya karet i tre veckor och verkar hur pigga som helst. Jag har haft i 2 msk salt till 180 liter om jag inte minns fel. Vid varje vattenbyte (25% en gång i veckan) tillsätter jag 3 krm salt. En liten halvabrovinsch som jag känner mig trygg med.

    Jag har 3 melini, 3 trilineatus (eller heter de julii??), 3 vanliga aeneus och 4 albinoaeneus.

    Antingen så var detta bara meningslös utfyllnad och inte alls vad du egentligen var ute efter men jag tycker det är en bra tråd eftersom detta är nåt jag ständigt funderat över när jag bytt vatten, "skall jag dynga i lite salt idag eller inte?"

    Svara på nu gott folk, corydoras är ju livet???

    Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Jag hade alltid i en deciliter salt vid 50-procentiga vattenbyten (100liters byte) tidigare och de överlevde iallafall det.

      Nu har jag minskat till 2 matskedar "Maldon Sea Salt" vid byte av 100 liter mest få att få i lite extra Mg&Ca och de överlever helt klart det åxå.

      Jag har 5 st totalt, vanliga fläckiga och Schwartzi.

      /Ove

      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag har inte salt till mina corydoras. En sak man kan fundera över är hur gamla blir corydoras i kar med salt? Det verkar ju som de överlever. Men mår de så bra som de kan? Mina äldsta corydoras är mellan 7-10 år gamla och leker varje höst/vinter. Det är bra många år sen någon av dem dog.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">Ska man har Corydoras så ska man ej ha salt i alls. Försök undvika det!</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Jag var inne i en zooaffär för att köpa ngra. c.aeneus idag och där hade dom i en matsked salt per 100 liter. Dom menade på att det aldrig varit ngra problem. Likadant har jag hört från många andra håll.Men jag tror som Sonja- dom klarar salt men lever kanske inte lika länge.... Själv har jag inte salt.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Jag hade corydoras panda med mina discusar, då skulle jag medecinera discusarna med att slänga i salt i karet.
              jag hälde i 1½dl salt till 375 :an.
              Efter 5 dagar så var alla borta.
              Nu ska jag köpa jättepansarmalar och då kanske jag inte ska ha i så mycket salt.
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jättepansarmalar? Är det brochis du menar då? Vilken sort?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • nilssonnet
                  • January 2004
                  • 603

                  #9
                  Jag har haft uppemot 1.5 dl/100 liter till mina c. aeneus och c. paleatus, nu har jag 0.25 dl/100 liter, och dom trivs (vad jag vet iaf) bra. Jag har även lavastenar som dom brukar ligga på ibland, och dom har inte förlorat några skäggtömmar.
                  Na klar!

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    • May 2003
                    • 1831

                    #10
                    Jättepansarmalar? Är det brochis du menar då? Vilken sort?
                    Jo, det är en Brochis britskii. kanske ska köpa 10-tal.
                    Med vänlig hälsning
                    Alexander

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11

                      Undrar om "Nanc" blev klokare ?

                      Man kan bara konstatera att formuleringen "Extremt känsliga för salt" kanske är iallafall lite överdriven...

                      Sen kan man ju fråga sig varför använda salt överhuvudtaget men det känns rätt så uttjôtat som ämne


                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Självklart varierar tåligheten mellan olika arter - t.ex. paleatus och aeneus som odlats oerhört mycket och idag inte har så mycket gemensamt med vildformen är självklart tåligare än vildfånade etc.
                        Sedan beror det ju på mängden salt också - några ml salt per 100 liter vatten är ju inte så mycket.
                        Å andra sidan kan man ju fråga sig varför man skall ha så lite salt i vattnet för jämnan - någon medcinsk effekt lär det i alla fall inte ha enligt min mening.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Jodå Oveb, jag blir klokare för varje inlägg... Jag kan förklara hur jag tänkte med den här tåten...
                          Om jag i mitt tätplanterade 720 l kar har några Diskusar eller andra dyra fiskar och även ett gäng Corydoras och Diskusarna blir sjuka och behöver salt, då kan jag gå till den här tåten och kolla inläggen för att finna en dos som kanske hjälper Diskusarna men som mina Corydoras klarar under en tid. Jag menade alltså inte att jag skulle börja ha i salt till dem hela tiden, utan för att kunna salta i medicinskt syfte vid behov...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • JE
                            • January 2002
                            • 719

                            #14
                            Corydoras är inte mer känsliga än andra fiskar från samma typ av vatten, de är anpassade till en mycket låg salthalt (extremt mjukt vatten). Det är hur snabbt förändringen sker som är mest farlig både uppåt och neråt i salthalt och som Kjell skriver är fiskar som odlats i många generationer mer anpassade till hårdare vatten (saltare) än VF.

                            Mvh Janne
                            http://www.goc.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...