Gravid Parotocinclus haroldii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Gravid Parotocinclus haroldii?

    Köpte för ca ett år sedan en liten firre som enligt fiskaffären skulle vara en Pitbull pleco (LDA25). Väl hemma sökte jag, men tyckte inte att det alls liknade något som de bilder jag hittade på nätet. Snarare såg firrarna ut som Parotocinclus haroldii. Nåväl ingen fara på taket, men nu har den ena svullnat om magen och ser ut att vara redo att lägga ägg när som helst och då undrar man ju givetvis hur man ska gå till väga när det blir dags Någon som vet vad jag snackar om för firre och som kanske t.o.m. har erfarenhet av "äggläggnings-preferenser"?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • BlueStorm
    • May 2004
    • 11

    #2
    Några erfarenheter av just den arten har jag inte men liknande av samma familj brukar gärna vilja ha gott om växter för skydd, gärna höga sådana. De lägger ofta ägg just på själva vegetationen. Annars kan jag väl bara säga att de kan vara lite kinkiga med vattenkvalitén, speciellt under äggläggningen. Regelbundna vattenbyten på 20-30% varje vecka och ett pH som inte tillåts sjunka för mycket är goda förutsättningar.

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Här är en artikel om lek av en annan Parotocinclus, http://planetcatfish.com/shanesworld/reproduction/parotocinclus_spilosoma.htm
      jag har ingen erfarenhet av dem ännu men i naturen lever de flesta av dessa arter i strida grunda bäckar/åar med sand och stenbotten utan växtlighet så min gissning är att deras naturliga sätt att leka är att gömma rommen under stenar eller trånga utrymmen mellan stenar. Men som vid alla andra lyckade lekar så är förutsättningen att den andra malen du har är en hanne ;-)

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Hehe, då får vi hoppas att hon inte är skendräktig
        Tack för hjälpen. Jag håller tummarna för att det går som det ska. Gott om gömställen finns och det är bra drag på pumpen. Vatten byts ca 20-25% varje vecka och ph ligger på stabila 7.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        Arbetssätt...