malarna äter växterna!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    malarna äter växterna!!

    hejsan!
    har ett par malar i mitt 222 liters akvarium, bla pleco ancistrus o pansarmalar (och plecon ska hamna hos fasters 600 liters när han blir större)

    jag matar två-tre gånger i veckan med zucchini, ärtor eller broccoli, sen tar dom resterna av flingfodret..

    men malarna äter på växterna!! dom har två olika rötter i karet, så dom borde ju inte sakna nåt...och växterna har inte alger på sig :/
    vad ska jag göra ??
    Zoon
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    #2
    Köp malfoder, sånna här tabletter. Dom kanske behöver nått tillskott. Tror inte de klarar sig på enbart zuccini och sånt.
    //Karro & Johan

    Kommentar

    • perl
      • April 2004
      • 56

      #3
      Det tror jag också, då jag har massor med malar, dom får gröna fodertabletter varje dag och dom rör inte växterna
      "Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #4
        kan inte mata med tabletter, dom andra fiskarna kommer och äter upp dom, fast det är släckt...så malarna får inget :/
        Zoon

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ancistrus äter på växter av släktet echinodorus. När dom väl har fått smak för dom så kommer inte förändrad diet att ändra på det. Antingen så byter du till växter som malarna inte äter eller så byter du ut malarna. Jag har själv haft ancistrus som inte rört jättesvärdsplantor på 2 år som helt plötsligt lärde sig att det var gott, sen var det kört att få dom att sluta.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • varg
            • August 2002
            • 1002

            #6
            hmm, men jag har vattenpest och hygrophila polysperma som dom äter på. javaormbunken och nån liten sak (vet inte vilken :/ ) rör dom inte ...
            Zoon

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Har du själv kunnat konstatera att det är malarna som äter på dom så att det inte rör sig om bristsymptom?
              Just växterna du nämner brukar få små runda hål i sig om dom fattas kalium. Om du enbart göder med tmg så är kaliumbrist mer trolig än att malarna är skyldiga.
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • varg
                • August 2002
                • 1002

                #8
                japp, har sett dom sitta på växterna.
                göder dom inte alls ...
                Zoon

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Att dom sitter på växterna innbär inte att dom äter på dom. Tror du att dom äter upp glas och grus också? Mina malar ligger på botten och sitter på glasrutan ibland.

                  Jag är helt säker på att dom malarna du har inte äter på dom växterna du har. Däremot så är kaliumbrist grymt troligt efterssom du inte tillsätter någon gödning. Har du komunalt vatten eller egen brunn?
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • varg
                    • August 2002
                    • 1002

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Tropfrog
                    Att dom sitter på växterna innbär inte att dom äter på dom. Tror du att dom äter upp glas och grus också?
                    Behöver inte dumförklara mig.

                    Har sett att dom sitter och suger på bladen, varför ser inte alla växter likadana ut då? Har ju några som är fina, sen de som malarna sitter på är fula.
                    Zoon

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Just hygrophilian är den växt som allra först visar symptom på kaliumbrist, vattenpesten har jag ingen erfarenhet av så det vet jag inte.

                      Som jag sade innan så sitter malarna och suger på väldigt många olika underlag utan att för den skull äta upp det.

                      Om du inte litar på mig så får du väl ge bort malarna. Har dom börjat att äta så lär dom inte sluta.

                      Litar du på mig så tillsätter du kalium på något sätt i vattnet och märker att hålen inte återkommer på nya blad. Det är ditt val.

                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • varg
                        • August 2002
                        • 1002

                        #12
                        Får fint skaffa plastväxter, och den andra plantan som dom inte äter på då.

                        tack för svaren
                        Zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...