Corydoras odling, hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SnOoBy
    • May 2004
    • 3

    Corydoras odling, hjälp!!

    Mitt namn är Richard och jag är intresserad av att starta lite odling av mina Corydoras Adolfio. De har lekt i mitt 720l akvarium med olika discusar men har andra malar där i så de får ej behålla såna ägg eller yngel tyvär =(

    Tänkte höra med er om ngn kan berätta en bra storel på akvarit och om ja ska ha ngt speciellt i akvariet utöver fin sand och vad de helst lägger ägeen på???


    Mvh
    //Richard
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Du får tänka på att de gillar bredbladiga-blad typ svärdplanta eller liknande där de brukar lägga romen på. Fast det händer att man hittar rom över allt ibland på rutan å på PowerHeads utblås...Men oftast på bladen, fin sand å så några gömställe i form av krossade lerkrukor eller stenar med skyfferplattor som tak.
    Mata med god-kvalitetmat redan nu så att när du börjar simulera rengperioden så ä dom feta å i god form att inleda leken.
    Citat:
    Diet: Corydoras are omnivorous, and will accept everything from flake to frozen foods. To maintain them in good health a variety of foods should be offered, including live foods such as worms and daphnia. They are bottom feeders, which can prove to be a problem due to the fact that other fish may consume most of the food before it reaches the bottom. Owners should observe them at feeding time to ensure they are getting a sufficient amount of food.

    Jag ger mina hackad Mysis, svarta mygglarver, lax-kraftfoder, å så ibland Mikromaskar så att de får nåt levandeföda.

    Lycka till med försöket.

    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Här kan du få några tips om hur man kan få Corys i lek!!!http://www.corydoras.pwp.blueyonder.co.uk/spawning_logs.htm
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Vill du lyckas med Corydoras!!?? Gör så här plocka över äggen (skrapa rutan med rakblad) och lägg dom i ett litet glasburk (syltburk), med nån antimögelmedel själv använder jag Metylenblått och vet att det hjälper mot mögel, bakterier mm, alltså häll i några droppar i burken direkt efter det att man plockat över äggen tills vattnet blir lagom blå inte ljusblå och inte heller mörktblått...Då slipper man mögel eller minimerar chansen att få mögel samt ökar chansen att de flesta äggen kläcks, en lyckad tillökning!. Tänk på att äggen kläcks på 3 dar ungefär…och att du måste minska halten Metylenblått tills de kläcks så att när de födds är halten noll eller nästan noll…och då byter du vatten igen.
        Jag kan enligt säkert källa rekommendera "Exit" eller "Eccit" som går att köpa på väl sorterade akvariebutiker...det ska fungera lika bra som Metylenblått sägs det, Metylenblått går också att få tag på, på väl sorterade akvariebutiker.
        Lycka till
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • SnOoBy
          • May 2004
          • 3

          #5
          Tack för hjälpen tror detta ska gå vägen då *hoppas* =)
          En fråga till bara hur stort borde man ha ca för 10 stycken???

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            54 liters kar går utmärkt för ändamålet...
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            Arbetssätt...