L204

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    L204

    Funderar på att köpa några L204 och försöka odla dom. Är det någon som har någon erfarenhet om odling av L204 eller några bra tips på vad man bör tänka på?
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Jag har skaffat mig 7st L204 och hoppas på att kunna odla dem till hösten, Panaque ska som känt ha rötter och leker i grottor, förhållandevis små grottor om jag har förstått det hela rätt.

    Lite omständiga att se könsskillnad på om de inte har växt upp ordentligt, de sista 4 jag köpt är runt 12cm och då framträder det väldigt bra, men de 2 som är runt 10 cm så är det kenpigt! hannarna får som kraftigt "hår" från ryggfenan och bak till bakfenan och honorna har betydligt mindre av detta(alla har det dock).

    Cirkulationen ska vara lite kraftigare än vanligt, runt 10-12* akvariets volym, ett sätt att trigga dem lite lättare kan vara att rikta ett pumphuvud mot grottans öppning(utan att köra vattnet rakt in i grottan)
    och låga nitrat värden, runt 28 grader så är det mest att vänta! man får ju förstås utfodra dem lite anorlunda för att förbereda honorna att leka och för att bli romstinna.

    edit: glömde,(eftersom jag har så mjukt vatten) hårdheten på vattnet ska var lågt... men det gäller de flesta malar utan ancistrus som ju leker i lite vad som helst
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Får man fråga hur mycket du fått ge för dina L204:or?

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Mycket olika, för de 2 första jag köpte så gav jag "bara" 295kr men den var runt 4cm då(har blivit runt 10cm nu- 1år) de som är runt 12-13cm hmm vad va det.. billigare än i den lokala butiken som har dem här.. där ligger de på ungefär 6-700kr i den storleken, men i gengäld går de ju att se könen på dem bättre, vet inte vad de kostar generellt i butikerna.. jag är en fruktansvärd impulsköpare när jag tycker att jag har hittat ett bra djur och i min yra då så glömmer jag att kolla på prislappen kosta vad det kosta vill och äter nudlar resten av månaden

        Men i gbg så finns det nog till bättre pris, har fått för mig att de flesta malar finns till bättre priser där... kanske, kanske inte
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Såg några idag för ca 290:-. Dom var 5-6 cm långa.

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            Det är bra/genomsnitt pris, du får nog räkna med 6mån - 1 år innan de är lekfärdiga skulle jag gissa på, det finns en person här som kan svara på det bätte!
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Det tar nog ca ett år innan de är tillräckligt stora för att leka, kan vara en fördel att köpa dem nu för de flesta malar behöver en tid på sig att vänja sig vid en ny omgivning (staka ut revir och rangordning) innan de intresserar sig för lek.
              Finns ingen känd odling av L-204...än så länge men jag har en känsla av att det dyker upp en inom en snar framtid

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #8
                Tack för svaren. Får ta tag i det nästa helg och möblera om lite i karen för att göra i ordning för L-204:orna och hoppas att dom finns kvar i butiken.

                Kommentar

                • Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

                  #9
                  En fråga bara (innan jag håvar runt fisk).... Bör jag ha dom ensamma i ett kar eller kan det vara positivt att oxå ha några tetror e.d. i karet?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...