Blek pleco - vad är fel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldfishlover
    • August 2003
    • 54

    Blek pleco - vad är fel ?

    Min ena segelfenspleco har blivit blek och jag förstår inte vad det beror på.

    Vattenvärden är normala.

    Någon som har ett tips på vad det kan bero på ??
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    #2
    Har du bytt grus eller nåt annat i inredningen? Min blev mycket mörkare och "rutmönstret" blev mycket tydligare när jag bytte grus(sand). Verkar den pigg för övrigt? äter och simmar? Jag tycker att min skiftar i "humöret", vissa dagar ligger han(hon?) bara i sin grotta medans nästa dag så är det full fart. Även färgen ändras fram och tillbaka.
    //Fredrich

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Nya fiskar i karet???
      Du skriver den ena, du har alltså två. Det kan inte vara så att den ena är dominant och kör med den andra... kan ju t ex vara två hannar... Hur stora är de, och hur stort kar går de i???
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Haplo
        • November 2002
        • 126

        #4
        tror att det är so med bläckfiskar eller ska man säga lite kemeleont aktigt, alltså att den ändrar färg efter var den ligger. Det har jag då märkt!
        JÅJä

        Kommentar

        • Goldfishlover
          • August 2003
          • 54

          #5
          Jag har två varav den ena bleknade och fick flytta ut i en vit plastbalja på ca 70 liter. I den finns inget grus bara ett filter. Där fortsätter den att vara blek. Skulle ju kunna komplettera med lite grus på botten och se om det förändrar något.
          Den är mindre aktiv än den friska plecon, men äter de maltabletter den får.

          Den andra går i ett 270 liters med guldfiskar, som skall ut i dammen när det blir lite varmare. Den ändrar sig också lite i färgen då och då, dock inte hela fisken och sedan går det tillbaka till normalt igen ....

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Det ser inte mer ut som bleka skrapmärken? lite större malar bråkar ibland men oftast inte så häftigt att de blir allvarligt skadade men bitmärken och skrapmärken är vanliga likaså om slemskiktet skrapas bort så kan det bli lite missfärgat gråaktigt.
            Syns det inga symptom på angrepp av svamp eller bakterier (som en lite utstående gråvit hinna) över märkena så är det ingen fara utan detta läker ganska snabbt om den får gå kvar i karet.
            Äter den normalt och andas normalt så är det ingen fara utan då är det bättre den får gå kvar i sitt invanda akvarie utan att stressas.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            Arbetssätt...