hona eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    hona eller hane?

    Hur ser jag om min Ancistrus är en hona eller hane? Fotade den underifrån. Kan man se det underifrån med amatörögon?

    /Nina
    /Nina
  • Fija

    #2
    Ancistrushanar får förgrenade spröt på nosen medan honorna inte har några eller bara små taggar. När de är små så kan man väl knappt se skillnad på dem?

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      OK, tack. Frågan är väl om denna räknas som "liten". Jag hittar inte tumstocken men jag gissar på ca 5 cm.

      /Nina
      /Nina

      Kommentar

      • Fija

        #4
        Jag vet inte när de börjar utveckla borst, skulle själv gärna vilja veta.

        Kommentar

        • crossniklas
          • October 2003
          • 223

          #5
          Mina 2 ancistrusar är kanske 5cm och ena har börjat utveckla väldigt små borst.... tur för mig för den andra verkar vara en hona....puh :/

          /Niklas

          Kommentar

          • mam
            • May 2004
            • 1064

            #6
            crossniklas:
            Har du någon bild på dina så jag kan jämföra? Min verkar ha 2 små piggar på huvudet. Kanske 1 mm långa.

            /Nina
            /Nina

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Är det bara under leken som borsten förgrenar sig på hanarna? Har en ancistrus med ca 2-4 mm långa spetsar i ett M på nosen. Har fått för mig att det är en hona.

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Hannar får borst utmed hela "överläppen" och utmed åsen som löper från nosspets upp mellan ögonen, honan kan få enstaka små och då bara utmed "överläppen". Desto äldre hanne desto större och fler borst får han, borsten kommer normalt vid ca 1 års ålder och beroende på hur bra den växt kan den vara allt mellan 5-10 cm.
                2 piggar på huvudet har alla malar...det är "näsvingar".

                Fija, din hona är en hanne.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                Arbetssätt...