Mina malar har flyttat isär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Mina malar har flyttat isär

    Jag har två ancistrusmalar. Hanen har jag haft sedan -97 och för någon vecka sedan skaffade jag en hona till honom(ville inte att han skulle vara ensam). Men han jagade honan. Först tänkte jag låta dem reda ut det, men när hennes fenor började bli trasiga skilde jag dem åt. Brukar hanarna vara så hårdhänta?

    /Mona

    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Nu har jag läst en massa på forumen och det verkar som att mitt beslut att skilja dem åt kanske var lite förhastat. Innan jag sätter ihop dem igen så vill jag bara vara säker på att det verkligen är en Ancistrushona. Det finns inga spröt på nosen och hon har samma teckning som hanen, men är ljusare och kanske lite spetsigare i huvudet. Ryggfenan ser ganska stor ut, den har 13 strålar och blir ganska hög när hon spärrar upp den(fenan är högre än hennes mankhöjd..eller vad man säjer om fiskar). Hur ser mans killnad på Ancistrus och Gibbiceps?

    Sedan en annan fråga. Kan jag ha neontetror ihop med Ancistrusmalar? Vad händer om malarna får ungar? Jag har mycket grottor och lite växter de skulle kunna gömma sig i.

    /Mona

    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Ancistrusar har ganska små fenor om man jämför med Gibbiceps. Men ancistrusar har inte några såna stora fläckar på kroppen som gibbiceps. Enklast är att kolla på bilder på artbeskrivningarna här på zoopet eller i någon bok.
      Neontetror går utmärkt att ha ihopp med ancistrus malar.
      /Lukas

      Kommentar

      Arbetssätt...