Varför ligger min mal på sidan :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricky
    • October 2002
    • 35

    Varför ligger min mal på sidan :(

    Tjena

    Jag har en Gibbiceps (ca 23cm stor) som igår lade sig på sidan och har sedan dess inte rest sig förutom en kort stund igår natt.
    Han andas fortfarande hyfsat starkt och han har rygg-fenan fullt utslagen...saknar inte färg, och verkar inte direkt uppenbart sjuk, förutom just att han ligger på sidan Jag har kollat ögonen, och dom verkar friska. Jag har kollat efter fen-röta, men det verkar inte heller vara problemet. Rygg-fenan verkar dock lite lite skadad...kanske han försöker minska smärtan genom att ha rygg-fenan i sanden?
    Som sagt så verkar han annars ganska....tja...frisk, med tanke på omständigheterna. Jag bytte c:a 25% av vattnen för ett par dagar sedan, har även kollat så att pumpen flödar fritt, och det gör den.

    Nån som har liknande erfarenheter eller någon idé om vad det kan röra sig om? Vore tacksam för tips/förslag.

    MVH,
    Ricky, Malmö
    /Ricky
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    #2
    Det kanske är simblåsan?
    //Karro & Johan

    Kommentar

    • Ricky
      • October 2002
      • 35

      #3
      Hmm, det låter iofs logiskt...frågan är vad jag gör åt det : Eller vad som orsakade det. Jag vet att malar kräver mycket syre-rikt vatten, så jag har varit noga med att byta vatten frekvent och se till att pumpen flödar bra.
      Tycket det är märkligt annars...för han visar inga fysiska tecken annars...färgen är bra och fenorna är ute...

      /Ricky

      Kommentar

      • Ricky
        • October 2002
        • 35

        #4
        ok, i brist på andra förslag, och enligt ett amerikanskt forum, så tolkar jag detta som att det verkligen är problem med simblåsan eller någon relaterad sjukdom (dock är inga andra fiskar sjuka). Jag kommer byta lite vatten och inte mata på 2 dagar. I samband med vattenbytet kommer jag även lägga till lite saltlösning.

        Jag rapporterar vidare...
        /Ricky

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #5
          Om den har problem med simblåsan är det nog ganska kört för den eftersom det inte går att bota. Men som sagt var kan du ju inte heller vara säker på att det är det. =/ Hoppas det löser sig för dig!
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • Ricky
            • October 2002
            • 35

            #6
            Tack...nu är det bara till att vänta och se vad som händer...om han inte har vänt på sig om 2 timmar, ska jag testa att vänta på honom manuellt...

            /Ricky

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Min stora gibbiceps, oxå 23 cm faktiskt, blev likadan. Jag la den i ett yngelkar eftersom jag tänkte att han va sjuk. Vände på honom några gånger men varje gång vände han över på sidan igen. Det var nästan som att han hade problem att styra sig, läskigt. Han dog tyvärr på natten sen. Jag tyckte han hade varit lite slö och underlig ett tag innan. Har din oxå varit det?
              Hoppas din klarar sig bättre!

              mvh

              Kommentar

              • Ricky
                • October 2002
                • 35

                #8
                Ja, det är precis samma sak här. Han verkar inte riktigt ha kontrol när han väl rör (rörde sig). Han var också mycket slö tiden innan. Han kunde knappt hålla sig uppe på rutan, utan fick stödja sig mot marken.
                Jag har bytat lite vatten och hällt i saltlösning. Efter två timmar låg han kvar, så jag puttade över honom på magen. Han har legat på magen nu i ett par timmar, men verkar inte direkt intresserad av att simma eller så. Får se hur det går, hoppas bara han inte dör :

                /Ricky

                Kommentar

                Arbetssätt...