Ancistrus död igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrmagic1
    • March 2004
    • 35

    Ancistrus död igen

    Nu har 2 av mina 3 ancistrus malar dött igen, jag förstår inte varför, dom båda två verkar ha dött samtidigt.

    Hade två andra malar förut också som dog samtidigt, har alltid trott att det var för att jag bytte för mycket vatten och att det inte hade bildats för mycket bakteriekultur.

    Men dessa malar har jag haft 1 lite mer än 1 vecka o dom dog bara plötsligt utan att visa några sympton alls.


    Jag har 4 st demasoni, 3 golden och 2 st ahli (Sciaenochromis fryeri)i ett 110 liter akvarium och dom mår fint, dom verkar också lämna malarna i fred. (Har en trästock också)
    Alger i akvariet finns det gott om.
    När malarna suger, käkar dom alltid då eller kan de vara så att dom bara suger på ingenting?

    Är det nån som kan ge nåt tips på vad jag gör för fel/bör kolla?




  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Hur stora var dina ancistrusar? Jag tycker mig ha märkt att dom är rätt känsliga som små (typ 4 cm och mindre). Hur såg deras magar ut när dom hängde på glaset? Var dom runda eller insjunkna? Dom äter inte hela tiden. Det är när dom liksom gnager sig fram som de äter. Annars hänger dom bara och vilar. Har du koll på några vattenvärden?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • mrmagic1
      • March 2004
      • 35

      #3
      Hej !

      Mina ancistrusmalar var väl 4 cm ca.
      Jag ska ta med vattnet till akvarieaffären så att dom får testa det.
      Men dom andra fiskarna mår ju bra och en mal har överlevt, får se hur länge.

      Kommentar

      • perl
        • April 2004
        • 56

        #4
        Det stämmer som Sonja säger, många dör bara sådär vid ca 4cm, hört flera säga likadant, överleverdom 4 cm då dör dom nästan aldrig om förhållandena är bra.
        "Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"

        Kommentar

        • mrmagic1
          • March 2004
          • 35

          #5
          Så dom dör jättelätt låter det nästan som på dig?

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            kan vara vattenkvaliten men dom är lite små känsliga vid den storleken och behöver få rätt mycke mat.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Om du går och får vattnet testat och det är ok, så skulle jag, om jag varit du, försökt hitta lite större ancistrusar. Matar du dom särskilt? Du kan testa att lägga ner några upptinade ärtor som du klämt ur skalet. Men gör det på kvällen, för dom andra firrarna gillar nog också ärtor.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Tofft
                • March 2004
                • 10

                #8
                De måste ha tillgång till vegetabilisk kost från och till, så att deras matsmältning fungerar. Skalade ärtor, salladsblad, zuccini. Har för mig att Ancistrusen har problem att smälta röda mygglarver. Kan annars utveckla bukvattensot. Tror jag att det heter. Buken svullnar upp. Även blåsor kan utvecklas på fisken.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=214733

                Kommentar

                Arbetssätt...