upphov till ny art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    upphov till ny art?

    vilka corydoras arter går att korsa?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Varför skulle du vilja korsa olika corys och vad hade du tänkt göra med resultatet, om det blir något?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Hybridisering får man inga kompisar av..
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Rekomenderar att kolla upp resultaten av diverse hybridiseringsförsök.

        http://www.olympictrans.ru/fun/img/uglyZoo/
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • THE_DUDE
          • February 2004
          • 764

          #5
          wow!!! den sidan va bra asså!!! ja skrattade så jag nästan började gråta. =)
          http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
          ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Jo där finns en del kul.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Duktig han måste va han som har gjort de bilderna!

              Kommentar

              • ViZiR
                • December 2003
                • 490

                #8
                heheheh.. DEN var rolig.
                <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                </font id="Comic Sans MS"></b>

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  Ursprungligen skickat av zingo_boy
                  vilka corydoras arter går att korsa?
                  Jag tycker att det ä helt vansinnigt att korsa dem!!!

                  Det finns tillräckigt många missfoster till firrar ändå...Ex. Papegoy-Ciklid å slöjsjärtar med plumpögon...

                  Näää låt Corysarna va ifred det finns många fina varianter ändå.

                  Även om korsningar säkert har förekommit bland Corys men då i ett natuirligt urval som skett på deras villkor ute i naturen.
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Alla går säkert att korsa - men som flera har nämnt är det inget att rekommendera.
                    Bara för att det blir en korsning så innebär det inte heller att det blir en ny art - att skapa en ny stabil kräver mycket arbete med tålamodskrävande avelsarbete i olika stammar under många generationer.
                    För att skapa en "ny" diskus eller för den delen en papegojciklid så krävs det år med arbete.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • AndreasBK
                      • December 2003
                      • 374

                      #11
                      Hmm..spännande ämne. Vad händer om man korsar en palettciklid med en påfågelciklid?
                      Andreas akvariesida

                      Kommentar

                      • Tricella
                        • October 2002
                        • 1052

                        #12
                        Hmm...jättespännande...hua!

                        Om man korsar en Palettciklid och en Påfågelciklid (om det är ens möjligt) så får man nog...hm...låt mig tänka...en ciklid?

                        Om ni förväntar er att revolutionera världen genom att leka Gud så tycker jag att ni borde söka en annan hobby. Det finns för många klåfingriga människor redan nu som det är i världen...

                        Anledningen till att man skulle vilja korsa två arter för att få fram en ny art är nog för att man är enormt fylld av egenkärlek. Hoooaaa visst vore det väl häftigt att få namnge en alldeles egen art...Zingoboy Corydoras?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Anledningen till att man skulle vilja korsa två arter för att få fram en ny art är nog för att man är enormt fylld av egenkärlek. Hoooaaa visst vore det väl häftigt att få namnge en alldeles egen art...Zingoboy Corydoras?
                          Som jag skrev ovan så får man definitivt inte fram en ny stabil art bara för att man korsar två olika arter. De som jobbar med att få fram "nya arter" är extremt duktiga akvarister.

                          Om ni förväntar er att revolutionera världen genom att leka Gud så tycker jag att ni borde söka en annan hobby. Det finns för många klåfingriga människor redan nu som det är i världen...
                          Tycker inte att det är något problem alls så länge man vet vad man håller på med och definitivt inte prånglar ut en massa korsningar på marknaden.
                          Skapade djurarter och växter är ju extremt vanligt idag - nästan alla tamdjur som existerar i världen idag är inte några naturliga arter utan skapade. Utan dessa hade det varit svårt för oss människor att överleva idag.
                          Det positiva med akvariehobbyn tycker jag är att vi här faktiskt har många ursprungsformer kvar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Tricella
                            • October 2002
                            • 1052

                            #14
                            Det positiva med akvariehobbyn tycker jag är att vi här faktiskt har många ursprungsformer kvar.
                            Instämmer fullständigt! Det är det som jag tycker känns viktigt att bevara...

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              #15
                              Den där korsningssidan va rolig !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...