Vågar jag byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrmagic1
    • March 2004
    • 35

    Vågar jag byta vatten?

    Hade förut 2 st ancistrusmalar som dog direkt efter att jag gjort ett vattenbyte.
    Han i akvarieaffären sa att dessa malar ska man inte köpa i början om man startar upp ett akvarium, det måste hinna bildas en viss bakteriekultur i vattnet.

    Men nu har jag haft detta akvarium i 2-3 månader och köpt 3 nya malar så jag undrar om jag göra ett vattenbyte utan att dom dör igen.
    Är det säkrare o inte byta så mycket vatten, att byta 10% istället för halva.
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    De är båg malarna är jätte tåliga och ska klara ett vattenbyte utan problem de ända som är viktigt att de finns alger eller dom får algtabletter så dom får en bra start.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Man törs ALLTID göra vattenbyte om kranvattnet är av god kvalitet - i alla fall stora vattenbyten, små vattenbyten kan i vissa fall vara farliga om vattnet redan är dåligt.
      De nyttiga bakterierna, de som måste hinna byggas upp för att man inte skall få nitrit i vattnet, svävar inte fritt i själva vattnet, utan sitter i filtret och i sanden och försvinner inte vid vattenbyte.

      Det tar 1-2 veckor innan bakterierna vuxit till sig, dvs ditt akvarium är i full gång.

      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...