TSN (Tiger Shovel Nose Catfish)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    TSN (Tiger Shovel Nose Catfish)

    <b>HEJ PÅ ER!</b><hr noshade size="1">

    Finns det ngn mer än jag som håller dessa fiskar?
    Kolla bild på min zoon:

    http://www.zoonen.com/res/user/53710/53711/akvariet720e001_orig_SE.jpg

    ...om du undrar hur de ser ut som vuxna (50-60cm) så gå till denna länk:

    http://www.zoonen.com/res/user/53710/galleri/188848/merodontotus_tigrinus_x_orig_SE.jpg

    Om du gör det (har dessa) så vore det kul att få lite kontakt.

  • ray
    • January 2002
    • 954

    #2
    Malen du har är P tigrinum och blir 100cm stor:
    http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/pseudopl/329_f.php

    Malen på den andra länken är M tigrinus : http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/merodont/354_f.php
    Kolla bilderna ......
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Ursprungligen skickat av ray
      Malen du har är P tigrinum och blir 100cm stor:
      http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/pseudopl/329_f.php

      Malen på den andra länken är M tigrinus : http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/merodont/354_f.php
      Kolla bilderna ......
      Hej Nabil!

      Om man jmf min bild med de du a upp så är det ju defenitivt inte M. tigrinus...
      Men men... Som jag kanske har berättat så har dne lokale zoohandlaren visat intresse för dem. Han har av herr Fohrman köpt ett hörnakvarium som är fullsmeckat med moduler i botten, taket och på väggarna. Det är ett hörnakvarium med galar på 2,4m! Frontrutan är runt 3,3m och volymen på drygt 3200 liter... Det är en sanslös bottenyta i denna burk och tanken är rockor+skednos alt. jordätare - ngt relativt stort fr. sydamerika iallafall...

      Fick förresten tag i L14 på Herkules för 375.- vilket är helt ok. Den var 7-8cm och välmående. Hoppas komma över ngn till av denna juvel samt L25:an. Var på Guardians årsmöte i Malmö i lördags och fick hem en hel del. Kolla här en bit ner så ser du en gedigen lista...

      http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6463&whichpage=2



      Kommentar

      • ray
        • January 2002
        • 954

        #4
        Tråden på ciklid.se har jag läst (även tråden på predatoryfish )det var fina malar du fick tag i ,undrar vad du betalt för TSN ??
        ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #5
          Ursprungligen skickat av ray
          Tråden på ciklid.se har jag läst (även tråden på predatoryfish )det var fina malar du fick tag i ,undrar vad du betalt för TSN ??
          OM jag avslöjar det så minskar mina chanser att tjäna pengar på dem. Jag köpte dem inte för egen del eftersom jag har ETT kar (har dragit ner fr 15 till 1) och i det kör jag förvisso sydamerika MEN inte så stora som beh för att matcha P. tigrinus...

          Mvh.


          Ricard

          ps. har du koll på vad de kostar. Har hört allt fr 150:- - 1200:- ds

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            Ricard: mest troligt är det P.Fasciatum du har.

            Jag har 2 stycken P.Fasciatum

            //Marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • ray
              • January 2002
              • 954

              #7
              M tigrinus kostar &gt;1000kr resten SN -malar kostar 80-200kr.
              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

              Kommentar

              • Ricard
                • April 2004
                • 138

                #8
                Ursprungligen skickat av Dr. Strange
                Ricard: mest troligt är det P.Fasciatum du har.

                Jag har 2 stycken P.Fasciatum

                //Marcus
                <font color="blue">Hej Marcus och tack för dina vänliga tips och idéer. jag har varit i kontakt med en kille (runt 50) som heter Erwin. Erwin har skrivit en bok (eller fler faktiskt) om L-malarna. Den sista kom ut för 2 månader sedan. Han har tittat på bilder och säjer följande:</font id="blue">
                Hi Ricard,

                I think the fish on the picture show the juvenile coloration of <b><font color="red">Pseudoplatystoma tigrinum</font id="red"></b>. Juveniles of Pseudoplatystoma corruscans are similar, but the white stripe doesn't reach into the head in them, also their head is more flattened.

                I hope this helps.

                Best Wishes

                Erwin
                <font color="blue">Men visst, Erwin kan ju ha fel MEN han är en erkönnd auktoritet på sydamerikanska malar. Detta bevisas väl då man låter honom skriva ett band i Aqualogen, som alltså handlar om L-malar...
                Fredrik (FI) tror också att det är fasciatum...

                Så, hur håller du dina? Har de kommit upp i storlek än? De blir väl också runt 110 i naturen..?

                Berätta gärna om set-up och om hur troligt det är att du har dem kvar när de har växt till sig.

                Mvh.

                ricard</font id="blue">

                Kommentar

                • Dr. Strange
                  • March 2003
                  • 995

                  #9
                  Ricard: Det finns en bild på Planetcatfish med en P.tigrinnum och en P.Fasciatum på samma bild, det är tydligen väldigt svårt att skilja dom åt när dom är små.

                  Mina går just nu i ett 375l akvarium med kraftig genomströmning, några rötter samt lite stenhögar, i samma kar har jag 6 Cichla Ocellaris samt en Synbranchus marmoratus.

                  Jag planerar att handla ett 960 liters kar eller större i slutet av sommaren, får se då hur det blir och vad som blir kvar, Synbranchusen blir garanterat kvar eftersom det är en verkligt cool ål

                  //Marcus
                  " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                  Kommentar

                  • THE_DUDE
                    • February 2004
                    • 764

                    #10
                    jag hadde en pseudoplatystoma som blev ca 35cm. jag kunnde inte ha mycket inredning till den. för han rev sig på allt som var vasst, stenar var inte att tänka på.

                    en rolig sak var att den kostade mig ca 70-80 spänn när jag köpte den (8-10 cm). och jag fick 250 för den när jag sålde den till en zooaffär.
                    han som har affären hadde sedan sålt den, till en som sa att det var en mycket ovanlig sort. men det tvivlar jag på.
                    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      • October 2003
                      • 209

                      #11
                      Jag säger som dom andra: Du har en tigrinum eller fasciatum.

                      Akvariekällaren i Örebro har en tigrinusmal i 12cm klassen.
                      Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • Ricard
                        • April 2004
                        • 138

                        #12
                        Tjenare allihopa!

                        Det vore kul att få igång denna tråd igen... Har sett lite fler arter sedan sist och det går ju faktiskt att få tag i om man är neredd att slanta...

                        Ricard

                        Kommentar

                        • Paroonhajen
                          • January 2003
                          • 78

                          #13
                          Hej!
                          Ville bara berätta att hemma i mina kar har jag samanlagt 8st Redtailmalar och 4st P.tigrinum!!! Är just nu på jagt efter M.tigrinus ocg en B.platystoma...
                          MVH Magnus.

                          Kommentar

                          • Paroonhajen
                            • January 2003
                            • 78

                            #14
                            ursäkta... det ska stå en B.juruense!
                            /Magnus.

                            Kommentar

                            • Ricard
                              • April 2004
                              • 138

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Paroonhajen
                              Hej!
                              Ville bara berätta att hemma i mina kar har jag samanlagt 8st Redtailmalar och 4st P.tigrinum!!! Är just nu på jagt efter M.tigrinus ocg en B.platystoma...
                              MVH Magnus.
                              <u><b>HEJ!</b></u>

                              <font size="2"><font color="blue">Det klart att man blir aningen nyfiken... Själv har jag hållt på med stora varaner och haft terrarium som har varit på flera kubik men hur gör du??? ÅTTA redtail..? De blir s t o r a... Och 4 P. tigrinum.... Tjenare...
                              Hur stora är dina kar, du kan väl berätta?!?!?!!
                              Du, om du hittar M. tigrinus och behöver ngn att köpa med för att få lägra pris, så hör av dig! Har du över huvud taget hört talas om ngn butik/grossist som tar in dem?</font id="blue"></font id="size2">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...