corydoras agassizi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    corydoras agassizi

    Hej alla.jag var i en zooaffär idag och fick syn på c.agassizi. Vad adorable dom va!Letat på zoopet men hittar inte dom.Så nu undrar jag: Är dom svåra? Lätta att få tag på?Jag kan inte minnas att jag sett dom tidigare.har ni ngn annan info?Nu är jag nyfiken...
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    Hej !
    Du tror inte att det var de härde du såg? Apistogramma agassizii
    De enda agassizii som jag känner till iaf.

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=65
    Här kan du läsa om dem.

    Kan inte hitta någon Corydoras art som heter något med agassizii.

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Närå.Det va corydoras det svär jag på!Jag hittade en bild på corydorasworld men ingen övrig info..Så nu är jag som sagt nyfiken. Men dom var mycket finare än på bilden!
      www.corydorasworld.com/gallery/search.php?searchstring=corydoras+agassizi

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jodå, visst finns det en corydoras agassizi. Jättefin blandning av prickig mal och melini/metae. Sök på nätet får du se! OCH de är jättesöta. Mina favoriter är melini och metae. Tre av varje sort stimmar så himla gulligt ihop. Gärna ihop med albino och vanliga pansarmalar. Kanske skulle komplettera samlingen med ett par agassizi? Lite tråkigt att inte alla sorter finns med på zoopet men... i gengäld så finns ju faktiskt så gott som allt med.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Hej Cat!

          Jag har en gammal välnött akvariebok som heter <u>120 fiskar</u> och är skriven av Helmut Pinter (1994). 120 fisksorter är inte så mycket men de vanligaste sorterna finns med och väldigt väl beskrivna med vackra bilder. Där finns C agassizi med på en jättefin bild. Max storlek: 6-6,5 cm, "bördig" från de peruanska och colombianska delarna av Amazonas-bäckenet. Då, 1994, hade de bara sporadiskt förökats i akvarium vilket jag tror betyder att de var mestadels viltfångade, DÅ.

          Mvh / Jenny (och Bosse)
          PS. Tack för länken
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Dom jag såg i affären var VF.Jag har oxå läst att dom inte odlas i fångenskap så det verkar inte som om mycket har ändrats sen 1994. Överhuvud taget har jag inte hittat så mycket intressant info om den tyvärr.Va KUL att Bosse mår bra!

            Kommentar

            • Quartex
              • November 2003
              • 539

              #7
              Hej!

              Klart kul att höra, man lär sig något nytt varje dag...
              Mvh JEsper
              To boldly go where no fish gone before!

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #8
                Ursprungligen skickat av catwoman
                Hej alla.jag var i en zooaffär idag och fick syn på c.agassizi. Vad adorable dom va!Letat på zoopet men hittar inte dom.Så nu undrar jag: Är dom svåra? Lätta att få tag på?Jag kan inte minnas att jag sett dom tidigare.har ni ngn annan info?Nu är jag nyfiken...
                Ju du Visst ä dom fina...Jag har å odlar dom, det ska jag säga ä inte lätt att få dom i lek...men fick en kull för exakt ett år sen sen dess har de inte kommit i lek vad jag har sett. Jag har ett gäng på 6st. Men jag har andra Corys som förökar sej som till ex. C. Adolfoi, C. Sterbai, C. Aeneus, C. Paleatus, dom som inte lekt än är C. Rabouti, C. Burguesi, C. Caudimaculatus
                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                • catwoman
                  • February 2004
                  • 183

                  #9
                  Poseidon-vad brukar c.agassizi kosta ungefär vet du det? Dom jag såg låg i ett kar med scalare som jag misstänker hade fenröta i ett tidigt stadium..eller så var dom bara rejält söndertuggade.Horror! Jag ville köpa ngra och rädda dom därifrån ju!Frågan är vart jag ska ha dom små liven.Har du försökt få dom i lek många ggr?Och hur gick det med kullen?Hur många fick du?Nyfiken...

                  Kommentar

                  • Poseidon
                    • February 2003
                    • 1255

                    #10
                    Ursprungligen skickat av catwoman
                    Poseidon-vad brukar c.agassizi kosta ungefär vet du det? Dom jag såg låg i ett kar med scalare som jag misstänker hade fenröta i ett tidigt stadium..eller så var dom bara rejält söndertuggade.Horror! Jag ville köpa ngra och rädda dom därifrån ju!Frågan är vart jag ska ha dom små liven.Har du försökt få dom i lek många ggr?Och hur gick det med kullen?Hur många fick du?Nyfiken...
                    Okey en sak i taget...först priset för mina gav jag 49:-st.
                    å så kullen ja den var på ca. 50 st av dom klarade sej ungefär 70% 30-35 st.
                    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                    Kommentar

                    Arbetssätt...