hur uttalar man det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #16
    "jo, stämmer ju. för Sie blir ju "Si" ... så Ehajm "

    Vad tusan har det med saken att göra...? Det är ungefär som att säga att det stämmer eftersom spanska verbet "trabajar" blir [trabaschar]...=/

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • deleted
      • January 2004
      • 90

      #17
      Rolig tråd!

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #18
        Nicke Lilltroll: Jag har bara hört en säljare i en affär i hela Malmö säga gibbikeps.

        Alla: Uttalas inte alla c som s i fisknamn? Edit: Kom på att det var ju helt uppåt väggarna. :o)
        Na klar!

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #19
          Haha, kom in i en affär och sa: Sajisa, svårt att veta hur alla dom latinska namnen utalas när man aldrig nämner dom utan bara läser dom på nätet...

          Borde finnas något "facit"? =)

          Mvh Ola
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • soh2saka
            • February 2004
            • 141

            #20
            exakt, en uttalsordlista skulle inte sitta fel. Kanske tillochmed med små ljudfiler att lyssna på. Undra vilken dialekt man skulle gå efter då? "Så här uttalas det i malmö, men så här låter det i Kiruna"...
            ja kanske, skulle iallafall vara roligt att lyssna på...
            152 L:
            2 Platy
            2 Fantomtetra
            2 Scalare
            1 Eldstjärt
            3 Ancistrusmal

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #21
              Corydoras då ?? S eller K ?? jag säger : sorrydåras

              Kommentar

              • Millie
                • August 2003
                • 293

                #22
                På planet catfish står det faktiskt på vissa fiskar hur de latinska namnen ska uttalas, om än kanske inte med ett helt svenskt uttal. Där kan man bland annat läsa att de tycker att Megalechis thoracata ska uttalas "MEG ah LEK iss - tho rah KAT ah"...

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #23
                  Men hur säger man pleco?
                  Jag säger pleko, men har hört att vissa säger pleso
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • Millie
                    • August 2003
                    • 293

                    #24
                    sorrydoras?? Nej, nej, visserligen är det så att i latin kan man uttala c både som k och s -- i klassiskt latin utlästes det som k, medan man på medeltiden övergick till säga det som s. Kända personer under antiken som Caesar och Cicero uttalade alltså sina namn själva som "Kaesar" och "Kikero", vilket inte känns helt naturligt för oss idag...

                    Eftersom latin idag är ett dött språk kan man väl i princip välja själv hur man ska uttala, men jag tror att för djurnamn på latin brukar man främst använda sig av de uttalsregler som finns inom romanska språk. T.ex. i spanska är det så att c blir k framför "hårda" vokaler som a och o, medan det blir s (eller läspande s) framför "mjuka" som e och i. Enligt de principerna blir uttalet <b>K</b>orydoras, Ple<b>k</b>o och An<b>s</b>istrus. Nog med språkföreläsning för idag? Men jag förstår att det här problemet tas upp, för det är inte det lättaste att veta hur man säger krångliga namn på latin...

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #25
                      Lite akvarielatin:
                      http://akva-net.hjem.orangenet.dk/latin.htm
                      http://hem.passagen.se/dunger/Latin.htm
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • no way
                        • December 2003
                        • 235

                        #26
                        men själva uttalet då?

                        ann-sistruss
                        eller
                        ansi-struss

                        säger själv nr1 men tycker 2an låter bättre =)
                        Johansson

                        http://anstalten.nu/?ragga=145366

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #27
                          Vetenskapliga namn är inte alltid latin men om det är det så ska det tydligen inte finnas några undantag . C uttalas som ett svenskt K. Tex. Centurion Ska uttalas Kenturion. Saken är den att(Nu kommer jag att få massa förståsigpåare på mig) Latin som vi känner det idag är inte talspråket utan skriftspråket. Tyvär så kan jag inte hänvisa till någon eftersom den gamla latinläraren som undervisade mig numera inte längre är ibland oss.. Men han sa även att jag skulle fortsätta att uttala som andra gör för att "om du kallar biceps för bikeps så kommer folk att titta snett på dig för det". =)
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          • varg
                            • August 2002
                            • 1002

                            #28
                            Ursprungligen skickat av malawi´n
                            "jo, stämmer ju. för Sie blir ju "Si" ... så Ehajm "

                            Vad tusan har det med saken att göra...? Det är ungefär som att säga att det stämmer eftersom spanska verbet "trabajar" blir [trabaschar]...=/

                            Mvh Malawi´n
                            tyskan har Ei (aj) och Ie (i), och det talas olika...

                            tex Eh<b>ei</b>m blir Eh<b>aj</b>m, och S<b>ie</b> uttalas S<b>i</b>...

                            rätta om det är fel..
                            Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...