För mycket mat till ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    För mycket mat till ancistrus?

    Jag har precis köpt min första lilla ancistrus och köpte idag spirulina discs till den.jag la ned en tablett(dom är rätt stora tycker jag)och hittar den nu en timma senare fastsugen vid tabletten. Guppisarna är helt vilda och käkar på den som tokiga medans ancistrusen verkar ha fastnat i ett järngrepp på den. Frågan är:ska jag ta bort den?Ancistrusen och dom andra verkar lite väl maniska! Lite orolig att dom ska äta så mycket att dom blir sjuka eller ännu värre...Jag ska inte lägga ned en hel tablett i fortsättningen tror jag.Finns det risk att ancistrusen äter tills den dör(om den får chansen att äta hur mycket den vill alltså)??Tabletten krymper och krymper i skrivande stund..
  • Danne89
    • March 2004
    • 152

    #2
    det var likadant då jag släppte ner en gurkbit åt mina ancistrusar,dom satt som klistrade!..jag lade i den på dan och tog bort den på kvällen,och dom mår bra!
    60 liter

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      OK Tack!Men jag tror jag ska ta bort den.Det är lite väl mycket festande i akvariet just nu! ;-D Skulle tro att en halv tablett kanske räcker iaf. Men jag undrar verkligen om ancistrusar äter tills dom blir sjuka eller dör om dom har möjlighet?har inte tänkt på det förut faktiskt...

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Mina har inte dött eller blivit sjuka av mycket mat, bara det inte ligger matrester kvar. Döremot har de blivit ENORMT stora och ynglar av sig som galningar uan vare sig lekgrotta eller kokosnöt.
        De 4 största hanarna är 17-18 cm långa, honorna ser löjligt små ut bredvid dem, de är bara i 9-11 cm klassen. De är runt 18 månader gamla.
        Jag matar min ensamma Ancistrushane i 105-liters karet med 1/2 Hikari algvåffla och 1/4 spirulinatablett varje dag. Sen får han en skalad ärta några gånger i veckan. Jag vet att många bara matar varannan dag eller ännu mera sällan för att ancistrusarna ska sköta jobbet med algrensning, mina bara latar sig och gör yngel
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • Fishy
          • February 2004
          • 53

          #5
          Har själv tre stora Ansistrus som jag aldrig matat. Förutom alger tar de ju överblivén mat som de andra fiskarna missar. Tabletterna är nog i det flesta fall bara ytterligare en chans för butikerna att sälja något.
          VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
          Labidocramis "Golden"
          Tramitochromis intermedius
          Glasmalar

          Kommentar

          • Kawe
            • May 2004
            • 279

            #6
            Ursprungligen skickat av Fishy
            Har själv tre stora Ansistrus som jag aldrig matat. Förutom alger tar de ju överblivén mat som de andra fiskarna missar. Tabletterna är nog i det flesta fall bara ytterligare en chans för butikerna att sälja något.

            Stämmer detta, Klarar dom sig vekligen utan mat? Jag har hört liknande från många håll men det låter inte helt trovärdigt.

            Vänligen
            Kawe

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Har man ett rejält kar med mycket alger och fiskar som lämnar matrester så visst... det skulle väl funka... Men normalt sett så får man stödmatata malarna... Det är lätt att se när de får för lite mat, för då blir magen insjunken på dem... tyvärr är det då ofta lite sent att börja mata upp dem. Runda goa magar ska det vara på dem i alla fall...
              Att Ancistrusar skulle kunna äta ihjäl sig tror jag är omöjligt... Jag förser mina Ancistrusyngel med i stort sett fri tillgång till stödfoder, som grönsaker och tabletter och vad jag vet så har ingen ätit ihjäl sig...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Jag matar mina malar varje dag. Vill de äta så gör de det, annars tar praktbotiorna algtabletterna och räkmixen. Har heller inga problem med alger (pepparpeppar) De stora malarna kommer f.ö. bara fram på dagen om de är hungriga.
                Jag har upplevt att malen ofta suger sig fast vid tabletten för att "skydda" den så inte de andra fiskarna tar den. Lite som "vi flytt int´". Du kan nog lugnt låta malen behålla hela tabletten.
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • Sn3jk
                  • April 2004
                  • 87

                  #9
                  Hade med en sån förr som jag aldrig direkt heller matade faktiskt, har ett 200L kar. När jag köpte den var den så jätteliten med växte väldigt fort, detta trots att jag inte matade den med något speciellt.. var tillslut tvungen att ge bort den för jag ansåg den vart alldeles för stor för mitt akvarie Så visst tror jag de klara sig gott oftast på matrester m,m..
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Mina malar får också mat varje natt. Jag varierar mellan algtabletter, grönsaker och räkmix.
                    Malungarna som har eget uppväxtkar har ständigt tillgång till grönsaker och får tabletter/räkmix dagligen. Mycket vattenbyten blir det, 50% varje kväll, men så har de växt bra också. Frisimmande den 7/5 och de är nu 5-6,5 cm. De flyttar till Zoo i nästa vecka.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...