Allmänt om Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Allmänt om Ancistrus

    Hej!

    Mina små ancistrusar har nu växt till sig. Det var tio från början, åtta är kvar efter mycket sjukdomar och elände i akvariet under deras tid.

    De har växt väldigt ojämnt, en del har dubblat sin vikt på 6 månader, andra är nog tio gånger tyngre. Är det normalt med så ojämn växthastighet, eller kan jag tillskriva sjukdomar och medicinering de skillnaderna?

    Kan man i ett 200l har flera hanar? Jag har två stycken som har börjat få "fjun" på överläppen och är så söta, men jag börjar ana att de snart kommer att börja fajtas lite mer än bara det dagliga "brottandet" om maten. Korrekt?

    Hur lång tid brukar det ta från "fjun" på överläppen tills de har sitt skägg och är könsmogna?

    Hur stor öppnning vill de egentligen ha i sin lekgrotta? Jag har kokosnötter som jag sågat av en femtedel på och ställt med öppningen nedåt i gruset. Sedan har jag sågat ut en liten öppning åt dem, men den är bara runte 2cm i fyrkant och det är nätt och jämnt de kommer in. Vill de ha större, eller är det bra så? Det är ju ingen annan fisk eller yngel som precis pressar sig in när det ligger en mal i öppningen och vaktar. Gör de annars egna grottor under rötter, stenar och växter och leker där?

    Hur stora kullar får unga ancistrus?

    Många frågor, men jag har inte riktigt hittat några svar på dem?
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Två hannar funkar nog om dom bara har minst en hona var... eller ingen hona alls...
    De är normalt könsmogna runt ettårsdagen, vid ca 6-7 cm... men det finns de som leker redan när de har "fjun" och andra som väntar tills de blir mogna hannar med en rejäl taggbuske...
    Ojämn växthastighet blir det... de större roffar ju åt sig maten först och blir ännu större...
    Lekgrottans ingång kan vara ca 3 cm i diameter, men kommer dina in i grottan så är det lagom ingång... de vill ha det så trångt som möjligt.
    Ancistruskullar ligger på 40-150 yngel... ungefär...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...