Odla Corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GKn
    • December 2023
    • 11

    Odla Corydoras?

    Det här står på zoopet. "De odlas bäst i ett speciellt lekakvarium dit man flyttar ett par eller en liten grupp som består av dubbelt så många hanar som honor. Efter leken bör avelsdjuren flyttas, eftersom de är romrövare." Min undran är vad är en lämplig akvariestorlek, 15l, 40l, 75 l eller vad? Alltså akvariet man flyttar malarna till.
  • LAncer

    • February 2010
    • 846

    #2
    Ursprungligen postat av GKn
    Det här står på zoopet. "De odlas bäst i ett speciellt lekakvarium dit man flyttar ett par eller en liten grupp som består av dubbelt så många hanar som honor. Efter leken bör avelsdjuren flyttas, eftersom de är romrövare." Min undran är vad är en lämplig akvariestorlek, 15l, 40l, 75 l eller vad? Alltså akvariet man flyttar malarna till.
    finns många sätta att göra att göra detta på. lättast är ju att plocka rom när man ser dom lek och kläcka vid sidan av om man vill ha mycket överlevade yngel,
    Annars kan man ju ha en lek på runt 70Liter för dom mindre arterna eller så.

    jag har kört mina lek grupper i ca 100L , då har dom alltid gått i dessa kar och jag har istället plockat romen och kläcker den i en mindre glasslåda med en syresten i.

    Kommentar

    • HåkanM
      • April 2005
      • 102

      #3
      Har länge haft nägra corydoras sterbai i ett 38 liters. De leker efter varje vattenbyte, några yngel klarar sig alltid så de ökar i antal utan ansträngning.

      Kommentar

      • GKn
        • December 2023
        • 11

        #4
        Plocka rom, hur gör man det? Pincett eller?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Vi är otroligt priviligierade nu för tiden och det finns massor av info på till exempel YT så det är bara att grotta ner sig

          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...