Ancistrus rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_n
    • August 2003
    • 35

    Ancistrus rom

    Hej min hane har legat på rommen 5 dagar nu men det verkar ej bli några yngel! har han ej fattat hur han ska befrukta rommen eller vad kan vara fel? jag har 26 grader i karet. Jag flyttade på roten ner till botten så han fick mer lungt runt sig, men han satt kvar hela flytten och det gjorde även rommen så det verkade gå bra. Vad kan det bero på ?
    rommen har även blivit vitare och jag kan se små svarta prickar i den.
    Ibland ser det ut som om hanen gör nåt med sin mun över rommen, han ÄTER väl den inte?
    MvH Maria
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Om han äter romkorn är det förmodligen obefruktade ägg som håller på att mögla.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #3
      För min hane tog det ganska exakt 5 dagar för han att kläcka sin rromkornshög. Han fläktade för fullt, och de 2 sista dagarna så såg man hur färgen på romhögen förändrades från knappt synlig till fullt synligt gulorange, ju mer som gulesäcken på de blivande ynglena utvecklades. De svarta prickarna du ser torde vara ynglenas ögon.
      Hoppas att han klarar av att kläcka sin rom, det är fantastiskt roligt med små malyngel !! Lycka till.

      Kommentar

      • maria_n
        • August 2003
        • 35

        #4
        Hej igen
        var där och kollade nu igen, det ser ut som om en del romkorn är "trasiga" men jag ser inga yngel! men de kanska brukar gömma sig långt inne i grottan? Brukar de inte försöka smita ut ibland så man får en chans att se dem? nån som vet?
        Min rom var jätte orange när den var nylagd men blev blekare för var dag och nu e den nästan vit, fast en del rom är svagt färgad fortfarande, lustigt tycker jag!
        maria

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Du får nog vänta en par veckor innan du börjar se yngel utanför grottan...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • maria_n
            • August 2003
            • 35

            #6
            Tack så mycket för alla svar!
            Yngel blev det men jag vet ej hur många!!!? Återstår att se om man lever! Ska göra vatten byte idag och göra iordning nån smart matkopp
            som ynglen kan äta ur, bör nog ha ett tak över den eftersom mina glupska fiskar äter på tabletterna!ynglen har troligen ingen chans
            att få mat annars! någon som har erfarenhet av liknande problem?
            GLAD PÅSK PÅ ER ALLA
            MVH
            Maria

            Kommentar

            Arbetssätt...