Mal (fasciatum) Tigerrandig Skovel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban1234
    • April 2004
    • 13

    Mal (fasciatum) Tigerrandig Skovel...

    Hej!
    Någon som har erfarenhet av Fasciatum? Foder och hur fort de växer ungefär.

    Har skaffat en nu och han växer fort... hur ser man skillnad på hona hane någon som vet?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Läst detta?
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=709
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Akvaristen
      • January 2004
      • 225

      #3
      Hej

      Jag har en själv och tycker den växer fort. Den kommer att behöva ett stort! akvarium som du kanske vet. jag är nu inne på min andra P. fasciatum. den första blev faktiskt uppäten. de äter som bara den. min första försökte ta en foderfisk som var hälften så stor som den själv.(foderfisken var till arowanan) deras jakt teknink är riktigt cool vill jag bara säga.

      så om man har ett riktigt stort akvarium, och inte är rädd för uppätna "kompis fiskar" så är det en fin och cool mal.

      Kommentar

      • Laban1234
        • April 2004
        • 13

        #4
        Akvaristen: Låter bra =) hur stort akvarium har du?? jag ska hämta ett 540L akvarium snart så den har lite att växa i =) vad matar du din med?? En så länge så matar jag min med Artemia och Röda mygglarver... det gilar den iaf...

        Kommentar

        • Akvaristen
          • January 2004
          • 225

          #5
          Hej

          Jag har den på uppväxt i ett 375 liters. annars är det risk att rockorna äter den. sedan ska den flytta till rockornas 900L akvarium. sedan om en snar framtid ska alla ner i ett akvarium på ca 6000L som jag och min pappa ska bygga. Jag matar den med räkor än så länge. det är svårt att få ner någon annan mat till den det finns nämligen en liten påfågel ciklid i akvariumet.

          Kommentar

          • Ola paul
            • March 2003
            • 432

            #6
            6000L!!!
            Måste bara veta med Akvaristen. Hur ska ni bygga det?

            Mvh Ola
            Ola Lindeberg.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #7
              Jag hade en fasciatum tidigare men den var nära att dödas av mina jaguarciklider så jag tvingades sälja den. Hur som helst så var det en väldigt speciell mal, min var väldigt inaktiv under dagen och låg ofta bara och vilade på något lämpligt ställe men så fort belysningen släcktes så började den glida runt i karet i jakt på föda. Min fick främst fiskbitar och räkor men tog ibland en del frysfoder också. Min växte väldigt snabbt i början, runt 2-3cm per månad, men saktade sedan ner rejält av någon anledning, antagligen p.g.a. vantrivsel då den levde med arga jaguarciklider.

              Det man bör tänka på är att det här är en art som blir fruktansvärt stor, här på zoopet så står det 100cm men enligt "Back To Nature - Malar" så sägs de bli upp mot hela 2 meter i naturen... Hur som helst så lär även brutalt stora akvarier begränsa dess storlek förr eller senare. Vet man dock var man ska göra av malen då den blir för stor för akvariet så är det en rolig mal att äga, den blir lätt handtam och blir dessutom riktigt tjusig då den blir större. Men det krävs ju en del av akvariet om man ska kunna ha den någon längre tid p.g.a. dess tillväxttakt.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              Arbetssätt...