Corydoras sterbai och panda i samma akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tänka

    • February 2022
    • 7

    Corydoras sterbai och panda i samma akvarium

    Hej.

    I ett av mina sällskapsakvarier (Juwel Lido 120) så har jag idag 6 stk Corydoras sterbai och jag tänkte utöka "flocken" något. Mitt barn är väldigt suget på att skaffa Corydoras panda till det akvariet, då de är något mindre och supergulliga. Jag bryr mig inte om att föröka/avla, utan vill bara att mina fiskar ska trivas och flocka ihop, därför vill jag inte skaffa för få av panda.

    Nätsökningar ger lite blandade svar, men kommer 6 stk sterbai och 6 stk panda att trivas ihop i ett så litet akvarium som Lido 120? Vi har redan 4 stk vuxna guldancistrus i det karet (utöver kardinaltetror och glasmalar).

    Sen var jag själv fundersam på om jag ska skaffa kuhliålar dit också, men det kanske blir för mycket bottenträngsel...

    Om någon har denna erfarenhet, koll på beteendet eller synpunkter så tar jag tacksamt emot dem.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Jag skulle köpa fler Sterbai istället.

    Kommentar

    • toggaj
      • November 2009
      • 220

      #3
      Jag har fyra Corydoras Sterbai och sex Corydoras Trilineatus i ett 375 l. De verkar trivas utan några synliga problem. Jag är ganska övertygad om att C. Sterbai och C. Panda också kan gå tillsammans.
      /Johan
      Senast redigerad av toggaj; 21 February 2022, 21:16. Anledning: upprepningar

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Ursprungligen postat av toggaj
        Jag har fyra Corydoras Sterbai och sex Corydoras Trilineatus i ett 375 l. De verkar trivas utan några synliga problem. Jag är ganska övertygad om att C. Sterbai och C. Panda också kan gå tillsammans.
        /Johan
        Visst fungerar de ihop, men bottenytan är snålt tilltagen.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Ursprungligen postat av Tänka
          Hej.

          I ett av mina sällskapsakvarier (Juwel Lido 120) så har jag idag 6 stk Corydoras sterbai och jag tänkte utöka "flocken" något. Mitt barn är väldigt suget på att skaffa Corydoras panda till det akvariet, då de är något mindre och supergulliga. Jag bryr mig inte om att föröka/avla, utan vill bara att mina fiskar ska trivas och flocka ihop, därför vill jag inte skaffa för få av panda.

          Nätsökningar ger lite blandade svar, men kommer 6 stk sterbai och 6 stk panda att trivas ihop i ett så litet akvarium som Lido 120? Vi har redan 4 stk vuxna guldancistrus i det karet (utöver kardinaltetror och glasmalar).

          Sen var jag själv fundersam på om jag ska skaffa kuhliålar dit också, men det kanske blir för mycket bottenträngsel...

          Om någon har denna erfarenhet, koll på beteendet eller synpunkter så tar jag tacksamt emot dem.
          Du har väldigt liten botten yta för att hålla Ancistrus.

          Kommentar

          • Tänka

            • February 2022
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av toggaj
            Jag har fyra Corydoras Sterbai och sex Corydoras Trilineatus i ett 375 l. De verkar trivas utan några synliga problem. Jag är ganska övertygad om att C. Sterbai och C. Panda också kan gå tillsammans.
            /Johan
            Tack, vad bra att de skulle kunna fungera ihop.

            Ursprungligen postat av Christer5
            Du har väldigt liten botten yta för att hålla Ancistrus.
            Ursprungligen postat av stefanr72
            Visst fungerar de ihop, men bottenytan är snålt tilltagen.
            Tack för synpunkterna. Jag förbereder mig på att sälja av några av de ancistrus jag har nu när de blivit stora, men av kommentarerna att döma så antar jag att det även inte är lämpligt att skaffa fler corys till karet då det är en för liten bottenyta. Jag får fundera vidare.

            Tack för alla svar!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Klart att man ska ha en tillräcklig bottenyta dock så är pansarmalar inte revirhävdande och totalt fredliga och trivs i stora klungor. Arter äter tillsammans utan konkurans men delar sig upp sig i artgrupper när dem vilar och stimmar runt.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...