Pseudacanthicus spinosus "L160" - från ägg till ungdjur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HampusH
    • July 2009
    • 106

    Pseudacanthicus spinosus "L160" - från ägg till ungdjur

    Gör en tredje och sista (för tillfället) malodlingstråd, då detta är de olika malarna jag hittills odlat och dokumenterat så gott jag kunnat. Som titeln lyder så är det alltså en taggig och lite större mal, närmare bestämt Pseudacanthicus spinosus. Även om det är en ganska färglös mal (om man jämför med vissa andra Pseudacanthicus arter) så är det ändå en av mina favoriter. Det blir så härligt bajtiga, och kan faktiskt få en riktigt fin brun/guld, till nästan olivgrön färg över kroppen när de blir större. Se först klippet här nedan, på avelshanen till de yngel jag fick. Jag tror jag mätte upp den hanen till 25-26cm eller något.



    Och så var det ju det där med ägg och yngel. Det var faktiskt egentligen inte direkt planerat att odla på dessa malar från början. Det blev av lite grann av slumpen, då jag hade två st som jag misstänkte var hona och hane. Och så hade jag ett kar med måtten 110x45x45cm över, som vad igång men som nyss blev ledigt då jag flyttade ut fisk där ifrån. Så jag flyttade över paret och la ner en stor grotta, den enda grottan jag hade. Och det visade sig att den grottan var alldeles lagom. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog från att jag satte ihop dem tills det blev en lyckad lek, men det var inte många veckor i alla fall.



    Jag var ganska kluven om jag skulle låta hanen vakta och fläkta äggen själv, eller om jag skulle tömma grottan direkt. Just eftersom det är en relativt udda art att odla, för att inte riskera att han sparkar ut äggen, och att de möglar. Jag hade ingen annan fisk i akvariet, förutom en bengädda, och jag tror egentligen inte den skulle vara något hot mot äggen. Men man vet aldrig. Men jag lät honom vakta själv ändå, och efter 6 dagar kunde man börja se att äggen börjat kläckas.



    Inte många dagar senare, kanske t.o.m dagen efter, så upptäckte jag några få malar som kläckts och tagit sig friheten att lämna grottan. Så då bestämde jag mig för att manuellt tömma grottan för att ta vara på alla yngel, och ägg som ännu inte kläckts. Alla yngel/ägg placerades i en yngelbox som jag hängde på akvariet, där vattnet hela tiden pumpas upp. Men jag placerade också en extra syresten i sen, för att simulera fläktandet som de annars hade fått av fadern. Några ägg möglade så klart, och jag gjorde mitt bästa för att försöka separera äggen och suga upp den mögliga äggen.



    Klippet nedan är flera dagliga klipp deras första vecka i livet, kan man säga. De utvecklades fort! Gulesäcken blev mindre och mindre, och de fick mörkare och mörkare färg på kroppen. Placerade även lite små bitar av rötter som de gladeligen började gnaga på när gulesäcken började tryta...



    Och sist är tre st klipp som bara är uppdateringar och matning när de börjat växa till sig lite.







    Om jag minns rätt så tror jag att det var ungefär 290st yngel som klarade sig upp till "säljbar" storlek. Tyvärr var det ganska svårt att bli av med dem, då det är en tillräckligt udda art för att prislappen skall vara relativt "hög" för den generella akvaristen, och den är samtidigt tillräckligt färglös för att inte heller vara attraktiva nog för den generella akvaristen... Så efter att jag sålt till så många olika akvariebutiker jag kunde så blev det mest byteshandel med privatpersoner efter det. Och jag tror det tog lite över ett år från det att jag började göra mig av med dem, tills jag gjorde mig av med de allra sista... Eller ja, sista och sista. Jag har faktiskt fortfarande kvar två st, hehe. De börjar komma upp i storlek de också nu, tror den ena är 10-12cm och den andra runt 8cm. Men hur som helst så var det ju inte syftet, att sälja dem. Det var själva leken och att dokumentera allt som var riktigt kul!
    Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
    https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
    Nols Akvariehobby's youtubekanal:
    https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Riktiga coola videor! Rätt gulliga när de är små.

    Just det där med att det blir så otroligt många fiskar, som det sedan blir ett stort projekt av att försöka bli av med, gör att jag drar mig för att försöka odla något själv annat än de ägg/yngel som "råkar" överleva att ätas upp av andra fiskar.

    Kommentar

    Arbetssätt...