Hur ofta mata skäggmunsmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagrik
    • March 2004
    • 25

    Hur ofta mata skäggmunsmalar?

    Hej!
    Såg att jag började få lite alger i mitt ganska nystartade 160 liters kar. Gick och skaffade fyra st skäggmunsmalar (jag tror att det är den sorten). De är alla små (ännu). När jag tände akvariet i morse blev jag mycket förvånad. De små rackarna hade käkat upp den fula bruna beläggning som fanns på mina växter. Även det gröna som började komma på bakrutan är borta. Mitt akvarium är nu näst inteill totalt fritt från alger. Jag undrar om jag nu behöver börja mata malarna? Vad ska jag mata med och hur ofta (de är ju fyra små)?

    MVH
    Rikard
    /Jagrik "Viva la vida aqaria"
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    #2
    Ca var 3:e dag med maltabletter kan vara bra att gå efter.

    Kommentar

    • jagrik
      • March 2004
      • 25

      #3
      Tackar!
      /Jagrik "Viva la vida aqaria"

      Kommentar

      • ViZiR
        • December 2003
        • 490

        #4
        Du ska dock variera kosten med t.ex. gurka, squash eller Zuccini för att de annars ger sig på de tunnbladiga växterna i karet.
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Och om algerna börjar komma tillbaka så drar du ner på matningen.... Utfodring funderar som gas/broms på de små sötnosarna :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #6
            Jag har köpt 2 ancistrus idag!
            de kommer få mycket grönfoder, eftersom jag har 3+3 andra algätare i karet..
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • jagrik
              • March 2004
              • 25

              #7
              Slängde i lite ärtor som jag mosade mellan fingrarna. Jättekul att kolla på de små liven, de blev som tokiga! Var nog hungriga. Även platyna och neontetrorna var på ärtorna och kivades lite med en av malarna. kul att se faktiskt, malarna är ju annars inte så aktiva på dagen.
              /Jagrik "Viva la vida aqaria"

              Kommentar

              Arbetssätt...