Ancistrusyngel jag är orolig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    Ancistrusyngel jag är orolig

    Flyttade ju nöten med nya rommen till 55l karet där mina lite äldre yngel är.
    För nån timme sedan började det krypa fram små yngel ur rommen.
    http://w1.910.telia.com/~u91019255/67.JPG (dålig bild fick lysa in med en ficklampa)
    Några av dom gamla ynglen är inne i nöten med, dom kommer väll inte käka upp ynglen???
    Ser mest ut som dom käkar själva skalet från rommen.
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Tror knappast att det är någon risk att dom äter ynglen....
    Jag har just släppt 10 yngel i ett kar med två små praktbotior... jag är också orolig....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Jag är ganska säker på att Ancistrusar inte äter andra ancistrusar, i någon storlek, möjligen döda fiskar. Här verkar varenda j-a mal överleva, skulle inte skada med nån fisk som äter ancistrusar känns det som ibland! Har dykt upp ytterligare en kull ancistrusyngel i 678-liters karet (den sjunde kullen sen i höstas).

      Men de stora kan äta de små ynglens mat, så man får vräka på med foder och städa flitigt.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Spirulina flinger och algtabletter och lite frystarödamygglarver så kommer dom växa fint.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • Patrik_Tq
          • November 2003
          • 674

          #5
          Blir till att mata på mycke och byta vatten lika mycke.
          Byter idag 30-40% vatten om dagen (minst varannan dag) i karet dom bor i.
          Gold? Sånt har jag bara i bilen

          www.audis3.se

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Malyngel skall inte matas med frysta röda mygglarver, de klarar inte att bryta ner dessa och risken är att de dör av "bukvattensot". De kan nog klara någon enstaka utfodring av dessa men inte regelbundet och då är det bättre att låta bli detta foder.
            Ancistrus yngel växer lika bra på rent grönfoder som på ett proteinrikare foder...det som gör skillnaden i tillväxt är regelbundna vattenbyten och sortering av yngel efter storlek, sköter man det rätt så når de 3-4 cm efter 3 månader och 4,5-5 cm efter 6 månader och 7-8 cm eller mer efter ett år.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • Rexon@
              • August 2002
              • 578

              #7
              Hm.. ett av mina första yngel jag fick för ungefär exakt ett år sedan är idag ca 7 cm.. är det normalt?

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #8
                Ursprungligen skickat av JE

                Ancistrus yngel växer lika bra på rent grönfoder som på ett proteinrikare foder...det som gör skillnaden i tillväxt är regelbundna vattenbyten och sortering av yngel efter storlek, sköter man det rätt så når de 3-4 cm efter 3 månader och 4,5-5 cm efter 6 månader och 7-8 cm eller mer efter ett år.

                Mvh Janne
                Mina äldsta yngel som är födda i slutet på november är 5-5,5 cm, de är bara 4 månader gamla. De vuxna som är 1,5 år gamla var 17-18 cm redan när de var 1 år gamla, så det kanske är ärftligt hur fort/ mycket de växer? De vuxna var ca 2-2,5 cm när jag fick dem.

                De får squash eller ärtor (ärtorna är dock inte så uppskattade) varje dag, Hikari Alg-våfflor, spirulinatabletter, söndersmulad flingfoder och Tabimintabletter 2 ggr/dag. Det här är i 45-liters yngelkaret.Har max 30-35 ancistrusyngel där åt gången.
                När de går kvar i 678-liters karet med de vuxna ancistrusarna äter de samma mat som resten av fiskarna, tycker att de växer nästan lika fort där. Det är riktiga tuffingar som gärna trängs vid fodertabletterna med de stora fiskarna.
                I yngelkaret byter jag 5 liter vatten varje dag (c:a 15%)+ slamsuger botten. I 678-liters karet byter jag 1/3 av vattnet varannan vecka.

                Var till djuraffären med 28 stycken ancistrus-yngel idag, så nu ska jag fiska upp nästa gäng till "gödning" i 45-liters karet. Det karet står i hallen, direkt vid ytterdörren, så fiskarna blir faktiskt vana vid att det är liv och rörelse omkring akvariet, det är nog bra med tanke på att de ska bo i djuraffären ett tag, där är det ju väldig trafik framför akvarierna.
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #9
                  Låter ganska normalt med 7 cm och 1 år, om man tex får 100 yngel och skall dra upp dessa så snabbt som möjligt så kommer de att växa fortare om man flyttar de som växer fortast och är störst till ett annat kar så kommer de mindre att växa bättre och ifatt.
                  Låter man alla gå kvar i samma kar så kommer man att ha allt från 3-6 cm storlek efter en tid och även förlora en del av de minsta ynglen, om man bara vill spara några eller låter något enstaka yngel växa upp själv i ett sällskapskar tex så kommer det växa betydligt fortare och kan bli uppåt 9 cm på ett år vilket är rätt så nära den storlek de får i naturen under samma tidsrymd.

                  Vet inte hur vanligt det är men det finns säkert några som har fått yngel utav Ancistrusar som endast varit runt 5-6 cm och dessa har nått könsmognad av den anledningen att de blivit tillräckligt gamla men haft en dålig uppväxtmiljö, en Ancistrus är normalt könsmogen vid 8-9 cm eller efter 12-18 månader.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #10
                    Mina äldsta yngel som är födda i slutet på november är 5-5,5 cm, de är bara 4 månader gamla.
                    Fullt möjligt men oftast bara en liten del av kullen når en sådan storlek så snabbt men det är inte vanligt.
                    De vuxna som är 1,5 år gamla var 17-18 cm redan när de var 1 år gamla, så det kanske är ärftligt hur fort/ mycket de växer? De vuxna var ca 2-2,5 cm när jag fick dem.
                    Helt omöjligt, detta kommer jag inte tro på även om jag ser dem.
                    En Ancistrus i denna storlek är mycket äldre och honorna ger mellan 300-400 yngel per kull. De flesta "vanliga Ancistrus" blir inte större än ca 15-16 cm men som alltid finns undantag och gamla välskötta odlingspar kan bli uppåt 20 cm...de jag sett eller själv odlat på köptes in under mitten och slutet på 80-talet och hade nått den här storleken i slutet på 90-talet.

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...