C. Pygmeus + ?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    C. Pygmeus + ?????

    Hej!

    Jag har ett nyinrett akvarium med korkbakgrund på cirka 90l. I det har jag 15 stycken C. Pygmeus och jag hoppas att de ska föröka sig så småningom. Jag har ett ytterfilter som pumpar 390l/h enligt specifikationen och ger än så länge bra cirkulation på vattenytan. Akvariet är öppet med bakgrund och växter som sticker upp över ytan så fiskarna ska inte vara nervösa och/eller hoppbenägna. Det ska tillföras mer ytväxter så småning om. Temperaturen ligger på 23-24 grader.

    1. Vad jag har hört så ska det inte vara några problem med att C. Pygmeus äter upp sin egen rom eller avkomma så man inte behöver avlägsna dem från odlingsakvariet, stämmer det?

    2. Finns det nån annan fisk som skulle kunna gå tillsammans med dessa som inte käkar upp all rom eller alla yngel?

    Jag har funderat på Kilfläcks- eller Drottningrasbora. Skulle någon av dessa fiskar passa ihop med Pygmeérna? Att de inte kommer från samma biotop gör mig inget bara de trivs ihop.

    Mvh Andreas
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    #2
    ingen som har nån ide?

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Det finns VÄLDIGT få Corydoras arter som INTE äter sin rom, och dit hör inte C. pygmeaus. Du får helt enkelt ta bort föräldrarna eller ta bort äggen. Ska du får dem att leka i ett 90L? </font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • Holgersson
        • January 2003
        • 177

        #4
        ja, jag hoppas på det iaf....
        Har du odlat C. Pygmaeus?

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">Svar nej! Men när jag får tag på fina exemplar så tänker jag.

          Om du ska odla i ett 90L så kommer äggen bli uppätna och för det andra OM något enstaka yngel kommer undan de andra fiskarna så kommer den inte få i sig vidare mycket mat eftersom de behöver LITEN mat såsom micromaskar m.m. Men om du har tur kan den få i sig små alger etc.</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • Holgersson
            • January 2003
            • 177

            #6
            Hej ZeroZ!

            Jag har läst om odlingar som har lyckats i akvarium tillsammans med föräldrarna samt andra fiskar. (t ex. http://www.planetcatfish.com/shanesworld/reproduction/corydoras_pygmaeus.htm) men du har säkert rätt i att det inte blir så många som överlever. Det värsta är ju om de svälter ihjäl. Om de skulle bli uppätna går det ju iaf fort.

            Jag satsar nog på att ha dem i denna burk och så flyttar jag över dem till nån annan om jag vill odla ordentligt. Jag får limma ihop ett kar på jobbet (jobbar på ett glasmästeri )

            Jag hade en stående order på dessa små snyggingar i 5 månader innan "min" akvariebutik fick tag i de här femton. 16.- st gav jag, rätt schysst pris tror jag? Har sett i forumet att andra gett mellan 24-45.- för dessa tror jag det var.

            Har du något tips på bästa mat till dessa, både till vuxna och yngel? Jag ger dem frysta bosmider, cyclops och flingfoder. Jag har även mysis hemma men har inte serverat det ännnu.

            Skriv gärna lite om hur du gör när du odlar dina Corydoras.

            Mvh Andreas

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Jag matar mina med: Frysta rödamygglarver, artemia, Tetra tabimin, Sera viformo, daphiner, hackade daggmaskar m.m.

              Till yngel ger jag som första mat Micromaskar sedan får dom artemia, Sera viformo, Tetra tabimin och ibland till större yngel 2,5cm och uppåt, frysta röda mygglarver.

              16 kr är ett mycket bra pris... själv bor jag i dyra Stockholm så här kostar små exemplar runt 30kr. Det är väl egnetligen därför jag inte köpt några.

              "Hur jag gör när jag odlar Corydoras"?

              Jaa du... du kan ju börja med att inreda akvariumet lite lätt med fin sand, alltså inga vassa kanter får förekomma, gärna lite växter så som Javamossa, Javaormbunke, eller Flytormbunke m.m. allt går ju bra om du har bra med ljus. Använd en kruka eller något liknande som grotta om de skulle behöva gömma sig (fast egentligen så behöver inte Corydoras gömmtällen har jag hört från experter). Mata upp dem med massa gott foder (artemia är perfekt till C. pygmeaus) tills honorna ser tjocka och fina ut, nu kan du testa att göra ett 25-50% vattenbyte med gammalt kalt vatten. Om du har tur så börjar de leka och lägger cirka 100 små 1mm ägg.</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • Holgersson
                • January 2003
                • 177

                #8
                Tack så mycket.... jag ska genast börja göda dem

                Kommentar

                Arbetssätt...