Ancitrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    Ancitrus

    Kan olika ancitrus korsa sig? Har bruna och superred i karet
  • Niklas8
    • April 2010
    • 62

    #2
    Japp. De är samma art. Den rödaktiga är bara en odlingsvariant. Ev avkomma av en "korsning" tror jag övervägande blir av den naturliga bruna varianten.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Jag hade svarta och bruna som parade sig, avkomman blev "nästan svart". Kan väl tänkas att mina inte var helt renrasiga från början.
      För många år sedan hade jag svarta med vita prickar, deras yngel förlorade prickarna. Kanke bra, då jag fick in vitapricksjukan i det akvariet, och då syntes ju vitapricksjukeprickarna (www.skrivihop.nu) väldigt bra på dessa....
      Senast redigerad av Björn J.; 26 March 2018, 13:00.

      Kommentar

      • Niklas8
        • April 2010
        • 62

        #4
        "För många år sedan hade jag svarta med vita prickar,..." Troligen en annan art av Ancistrus. Finns ett helt gäng som passar den beskrivningen, L180-L184 t ex

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Niklas8
          "För många år sedan hade jag svarta med vita prickar,..." Troligen en annan art av Ancistrus. Finns ett helt gäng som passar den beskrivningen, L180-L184 t ex
          Säkerligen var det så, ancistrusen var rätt så "ny" då, iallafall på den svenska marknaden, ansågs vara en exklusiv fisk. Men jag hade fått dessa av en äldre "farbror" i akvarieföreningen, och han gav mig en maslinskriven lapp med hur han hade burit sig år för att odla dessa fiskar.
          Det fanns nämligen mekaniska maskiner på den tiden, som man kunde skriva med, så länge sedan är det, säkerligen litet mer än 40 år sedan.
          Hur som helst så blev det lek och yngel. Men de flesta ynglen hade inga prickar. Lyckan var ju i varjefall stor hos några fjuniga tonåringar att få lek och yngel av denna fisk.

          Kommentar

          • Niklas8
            • April 2010
            • 62

            #6
            Kommer ihåg den tiden... Och lyckan när man fick yngel! Men minns inga malar. Akvaristiken har utvecklats minsann.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Niklas8
              Kommer ihåg den tiden... Och lyckan när man fick yngel! Men minns inga malar. Akvaristiken har utvecklats minsann.
              Ja, nostalgi, det var några år efter det att vi hade skjutit den sista mammuten där långt ute i Hisingens obyggd. Man kunde cykla till Herkules zoo på Herkulesgatan, men det tog en hel dag. Men den diskussionen får vi nog ta i en annan tråd.

              Hursomhelst kan man korsa olika ancistrusar, om de nu finner tycke för varandra.

              Kommentar

              • Soffan74

                • March 2017
                • 158

                #8
                Det är bara mina bruna som är tillräckligt stora för hångel...

                Kommentar

                Arbetssätt...