otocinclus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    otocinclus

    Om man ska ha en otocinlus-art. Hur många behöver man ha då?
    Ska ev. skaffa till mitt salamanderkar eftersom det börjar bli väldigt mkt alger där. Det är väl ca 40 l vatten i (det är ett 70 l akvarium) så det kanske är för litet för de malarna?

    mvh
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    #2
    Hej där.
    Min erfarenhet av dessa malar är att de sköter sig själva och håller sig friska och ena väldigt bra "alguppsugare"! Har 2st i mitt 43-liters kar. Du kan med största säkerhet skaffa dig ett par stycken.
    Den som inte frågar får ingenting veta.

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Räcker det med två då? De vill ju tydligen bilda ett stim. Annars köper jag såna imorrn, inte så kul med massa alger.

      mvh

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Fija: 2-3 går nog. Minns bara att algätare kan inte utrota algerna ifall förhållandena är perfekta för alger.
        Dessutom äter inte Ottosar alla typer av alger, och i ett så litet akvarium måste du stödutfordra dem lite.

        _Förutom_ ottona kan du nog skaffa också ett litet gäng (3-5, säg) Amano-räkor. De hjälper också till med städningen & algerna. Förutsatt att du inte har stora salamandrar, som revbenssalamander eller axolotl, förstås.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Jag har 2 eldbukssalamandrar.

          Algtillväxten började nog när jag köpte nytt lysrör. Ändå var det inget speciellt växtlysrör utan det var solljus.

          Om de ändå inte kan ta algerna så är det kanske ingen idé. Det är nog mest såna där bruna alger på rutorna. Fast min lilla gibbi fick ha prao där ett tag och han rensade allt, men jag vill inte ha en så stor mal i ett litet akvarium.

          mvh

          Kommentar

          Arbetssätt...