Otocinclus vittatus foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deckard
    • February 2016
    • 50

    Otocinclus vittatus foder?

    Vad ska man egentligen mata dessa kräsna typer med? Jag har haft Ottosar i omgångar men aldrig känt mig helt säker på hur man ska ta hand om dem, de framstår som känsliga och tenderar att "droppa" av en efter en , ganska snart efter man köpt dem , men jag förmodar att det egentligen handlar om skötsel och skick vid inköp mera än slumpen.

    Nu har jag 4 st i mitt kar ( hade 5...suck) , en dog efter 2 dagar som vanligt...trist. De har zucchini(Squash), isbergssallad, algtablett och Noriblad (japanska makirulleblad) att välja på , så det vore väl fan om de inte kunde hitta något som faller dem i smaken!

    Ska köpa gröna ärter också snarast för de sägs att de gillar.

    Vad matar ni era Ottosar med?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har alltid kört med frysta gröna ärter som jag skalar (dvs trycker ut dom ut skalet)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Deckard
      • February 2016
      • 50

      #3
      Ja det verkar som att ärter är det som flest anser funkar, fan att man inte har några i frysen grrr, aja får väl åka o handla några aimorgon

      Kommentar

      • Deckard
        • February 2016
        • 50

        #4
        Nu har de förstått att Zucchinin är mat i allafall, men det tog tre dagar innan den blev aptitlig, även spenatbladen verkar intressanta nu. De går tillsammans med ett fjärilsciklidpar som ibland får Tropical Cichlid Gran, smått granulat. Cikliderna gillar det inte så värst för det är lite för stort och stenhårt så det tar flera timmar innan det blivit så pass mjukt så de kan äta det. Men Ottosarna verkar gilla det de ligger på botten och käkar av småbitar som cikliderna tuggat sönder och spottat ut. Men det ska vara gamla bitar inte nya , så jag misstänker att de egentligen käkar "filmen" som börjat växa på granulatresterna.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Min erfarenhet av olika Otocinclus-arter är som du beskriver det. Det tar ett tag för dem att ställa om till ny föda och sedan kan det vara ganska individuellt vad de gillar mest. Mina är helt galna i JBLs NovoTabs t.ex.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ja som Bluewing skriver så funkar gröna algtabletter oftast också bra
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Palle_H
              • August 2015
              • 57

              #7
              Lånar tråden lite,jag köpte 3 ottosar för ca en vecka sedan hur vet jag om de får i sig mat och mår bra.
              Jag köpte Tetras Pleco algtabletter till dem men de är totalt värdelösa de andra fiskarna blir tokiga i dem och äter upp dem direkt.(Platy o Neontetra),samt att de skitar ner något otroligt.

              Har lagt i gurka och ärter för jag läst om det här på forumet men det gillar mina platy också :-) gluppska som de är.

              Min senaste metod var att jag häller i mycket granulat när jag matar så att det sjunker och sprids ut i akvariet av pumpens cirkulation.Det funkar för mina räkor har jag sett,men ottosarna äter mest från glaset och alger på växter.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Tar ofta lite tid innan otocinclusarna anpassar sig. Sedan är det ju också som så att det ofta är bättre att mata malar i samband med att ljuset släcks pga att de är mer aktiva på natten än övriga fiskar.
                Rent allmänt är det också svårt att hålla otocinclus ihop med väldigt glupska fiskar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Palle_H
                  • August 2015
                  • 57

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Tar ofta lite tid innan otocinclusarna anpassar sig. Sedan är det ju också som så att det ofta är bättre att mata malar i samband med att ljuset släcks pga att de är mer aktiva på natten än övriga fiskar.
                  Rent allmänt är det också svårt att hålla otocinclus ihop med väldigt glupska fiskar.
                  Jag misstänkte det att de är nattaktiva, så jag la i ärter och granulat igår när lyset slocknade.
                  Men ärligt talat så känns det som art akvariet belastas mer nu än vad malarna gör nytta.
                  Och det är ett 54L, har sett att det finns fodertabletter med trä i som löser sig långsamt kan det vara något?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Man kan nog inte räkna med att någon fisk i akvariet gör någon större nytta. Det är mest en myt att malar städar akvariet. det får man göra själv och vissa malar, räkoe, snäckor kan på sin höjd hjälpa till marginellt med rengöringen.

                    Det finns också grönfodertabletter som löser sig långsammare. det är helt enkelt ofta som så att ju billigare de är desto snabbare löser de sig.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Deckard
                      • February 2016
                      • 50

                      #11
                      Mina Ottosar som jag haft ett tag nu och mår bra, ger jag Gurka, Zuccini och spenatblad. Gurkan och spenaten åker i som den är men Zuccinin kör jag i mikron lite innan för att mjuka upp den. Jag använder en klämma i plast som jag hänger ner i karet med en liten vikt på utsidan. Verkar funkar bra, Ottosarna käkar ofta på detta och Guppisarna kan inte äta upp det. Ärter hat jag provat men de blev dåliga innan de fattade att det gick att äta ;(

                      Brukar låta allt vara kvar i karet ett par dagar tills det börjar lösa upp sig, sen tar jag bort det som är kvar.
                      Senast redigerad av Deckard; 14 April 2016, 19:53. Anledning: lagt till

                      Kommentar

                      • Palle_H
                        • August 2015
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Deckard
                        Mina Ottosar som jag haft ett tag nu och mår bra, ger jag Gurka, Zuccini och spenatblad. Gurkan och spenaten åker i som den är men Zuccinin kör jag i mikron lite innan för att mjuka upp den. Jag använder en klämma i plast som jag hänger ner i karet med en liten vikt på utsidan. Verkar funkar bra, Ottosarna käkar ofta på detta och Guppisarna kan inte äta upp det. Ärter hat jag provat men de blev dåliga innan de fattade att det gick att äta ;(

                        Brukar låta allt vara kvar i karet ett par dagar tills det börjar lösa upp sig, sen tar jag bort det som är kvar.

                        Tack för tipset ska prova spenat också har provat ärter och gurka,jag har inte sett ottosarna äta det men det försvinner i alla fall.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...