Golden Nugget experter, kika hit!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Golden Nugget experter, kika hit!!!

    Hallojs!
    Jag har vid två tillfällen köpt Golden Nugget på vår djuraffär. Självklart tror man, innan man tagit reda på fakta, att man då köper två fiskar av samma art... Men nu har jag ju förstått att det handelsnamnet kan finnas på minst tre L-malar... affären köper in dem som Golden Nuget mix...
    Nu är det ju så, som ni kanske märkt, att jag vill ha koll på mina fiskar... Därför har jag lagt upp bilder på Miffo och Company, som dom heter... på min Zoon och hoppas på att någon duktig person vill gissa på sort och kön... Tyvärr är jag fortfarande ganska kass på att fota, men några kort är skapligt skarpa i alla fall... Albumet heter i alla fall Golden Nugget... orginellt va???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Miffo = L-18, Company = L-177.
    Golden nugget varianterna kan skilja en del mellan individer inom samma L-nr så de är inte helt lätt att avgöra vad som är vad, L-18 mellanstora gulaktiga prickar och den gula sömmen kan variera mycket i bredd på rygg och stjärtfena, L-177 stora gulaktiga prickar och nästan alltid bredare gul söm på rygg och stjärtfena, L-81 små vitaktiga prickar men som L-18 varierar den gula sömmen i rygg och stjärtfena.
    Nu vet man inte med säkerhet om det är olika arter eller underarter av dessa tre, det kan visa sig att alla tre är samma art men man bör ändå hålla isär dem utifall så inte är fallet.

    Förut så antog man att L-81 var en mindre art som inte blev större än ca 15 cm men nu vet man att alla tre blir ungefär lika stora runt 25 cm + stjärtfena som fullvuxna och att de ser i princip lika ut i den storleken men variationer förekommer i prickarnas storlek.
    Att se någon könsskillnad innan de är könsmogna är nästintill omöjligt men honan kommer att bli betydligt bredare över kroppen och huvudet är lite mer trubbigt (avrundat) än hannens.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Tack snälla Janne! Vid vilken storlek är de könsmogna då? Miffo var sisådär hälften så stor när vi köpte honom och han har vi haft i ca 1,5 år och Company var nog lika liten och blev köpt för sisådär ett år sedan. Jag har länge misstänkt att de inte var av samma sort eftersom de verkar växa olika fort och för att Miffo är blekare i färgerna.

      Det som gäller nu är ju att bestämma sig för en sort och skaffa en lika... Men hur kan man vara säker på att man får rätt??? Jag vill ju inte blanda dem... Är det så att arten är avhängig på vart de är fångade???

      Min tanke är att jag ska börja träna på att odla lite enklare malar först och under tiden låta dessa växa på sig... Sedan skulle jag vilja försöka odla dem, men då vill jag ju vara säker på att jag inte blandar arterna....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Patrik_Tq
        • November 2003
        • 674

        #4
        Helt otroligt dina är ju framme och visar sig !
        Jag har en golden som jag aldrig ser, eller jo om man lyser med en ficklampa in i en grotta ligger han där i taket.
        Har lyckats se han på kvällen när jag släckt med.
        Man köper en vacker fisk för 230:- sen ser man den aldrig lol
        Gold? Sånt har jag bara i bilen

        www.audis3.se

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Miffo gömde sig också men blev mera framme när vi köpt Company... Dessutom har jag intett karet så att malarnas naturliga plats blir i rotsystemet på mitten...jag matar också malarna där... En sak till är väl att jag har öppet från bägge sidor... det är lättare att få koll på dem då...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Patrik_Tq
            • November 2003
            • 674

            #6
            Hmm..... jag kanske skulle köpa en till då.
            Och rentav ta bort grottan som han ligger i, och fixa mer rötter.
            Gold? Sånt har jag bara i bilen

            www.audis3.se

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Är det så att arten är avhängig på vart de är fångade???
              Ja, L-18 fångas I Rio xingu en bit nedanför där bifloden Rio iriri rinner ut i xingu, L-81 fångas ganska nära utloppet till amazonas floden som mer eller mindre är som en stor sjö och L-177 fångas i Rio iriri, alla tre kommer från samma vattensystem.
              Tyvärr så importeras de oftast som en golden nugget mix vilket gör det lite svårare för oss akvarister men L-81 är absolut enklast att urskilja från de övriga två.
              Har själv ett gäng L-81'or som fått växa till sig ett par år, de tillhör inte de mest snabbväxande malarna precis och mina har växt från 5 cm till ca 14-16 cm under knappt tre år som jag haft dem och även om de visat lekbeteende tidigare så är det nog inte förrän nu de är könsmogna.
              De uppgifter jag har angående lyckade lekar utav dessa gäller för L-18 och L-81 där de varit mellan 15-20 cm och mycket kraftig cirkulation i karet med utblåset riktat mot grottöppningen, de har lekt både i färdiga grottor och sådana de grävt ut själva (en större bytta med fin sand och flata stenar ovanpå).

              Att de växer olika fort kan bero på att de föredrar olika sorters föda, tex L-18 och L-81 äter med förtjusning alla mjukdelar på en squash eller annan grönsak medans L-177 äter det yttre hårdare skalet och lämnar det inre...den som växt långsammast hos mig är L-177.
              De är omnivora även om de gillar grönsaker väldigt mycket och framför allt rotgrönsaker så de behöver lite protein för att växa också typ mygglarver, mysis och artemia och det är mer viktigt när de börjar bli könsmogna att proteinintaget blir större för att få dem i bra lekkondition.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • anli
                • October 2002
                • 654

                #8
                Min L-18/81 (http://www.lindersson.se/Akvarium/Fiskar/Golden_nugget.htm)gillar faktiskt bara det yttersta gröna på squashen. Och så resten av L-malarna verkar det som...
                Men det jag igentligen vill berätta är attingen av mina l-malar är blyga längre!
                Och det kan bero på att karet har rätt dämpad belysning tack vare flytväxter:
                http://www.lindersson.se/images/Akvarium/400_big_root.jpg
                Bra "flås" med torvfiltrering (brunt vatten)ca 2400 L/h i ett 400 L kar.
                Och en stor rot som de kan snurra runt i och känna sig trygga.
                Satt just å titta på mina L014,L18,L190 och L264 när de låg sida vid sida å käkade hikaripellets!
                Anders Lindersson
                Anders Akvariesida

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Tack igen Janne! Jag ska spara en länk till den här tåten så jag har den kvar framöver... Det är samma här med tillväxten, att 177an växer mycket långsammare... Ingen av mina är speciellt förtjusta i varken Zuccini eller algtabletter, utan äter med fördel Dr Basslers granulat och JBL:s bottentabletter... Kan iofs ha att göra med att vår L-200 tycker att hon har förtur på grönfodret...
                  Det lär ju bli Miffo som ska få en kompis framöver... Måste kolla om min handlare kan ta hem just L-18 och inget annat... blir nog ett spännande uppdrag för honom :-)
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #10
                    Kan också tillägga att både Rio xingu och iriri är klarvattens floder med ett pH som växlar från 6,0-7,5 beroende på årstiden och var man mätt i floden så malar som kommer från dessa är enligt min erfarenhet lättare att få till lek än de som kommer från svartvattensfloder.
                    Samma gäller för de arter som kommer från Rio tapajos och Rio tocantins som är liknande floder med klarvatten där tapajos är något brunare nedströms, alla dessa floder har sitt ursprung från Brasiliens högland och rinner mestadels genom ett av jordens äldsta berggrunder därav ett mycket klart vatten nästan helt utan humus och avlagringar vilket är lika med mycket mjukt vatten med ett lite högre pH än normalt för Sydamerikanska flodsystem.

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jisses Janne!!! Har du doktorerat på malar eller??? Verkar som att du kan allt!!!
                      Tackar och bugar så länge, ska genast skicka den här länken till min man som älskar malar och att lära sig lite annorlunda saker... tror nog att malodlingens vattenkemi kommer att ligga på honom :-)
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • JE
                        • January 2002
                        • 719

                        #12
                        Inte riktigt allt...då hade jag hållt på med helt andra fiskar
                        För att odla sådant som inte odlats förut så är det bra att veta en del om ursprunget på de arter man är intresserad utav.

                        Mvh Janne
                        http://www.goc.se

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Imponerande är det i alla fall!!!
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Ola paul
                            • March 2003
                            • 432

                            #14
                            Perfekt läsning för mig som nyss har skaffat mig 2st L81, ska försöka att fixa 2st till.

                            Mvh Ola
                            Ola Lindeberg.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                            Kommentar

                            • galenia
                              • December 2003
                              • 2

                              #15
                              Tjena tjena.

                              Vad har du för litteratur Janne?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...