STENALGÄTARE- vet nån något om den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haber
    • March 2004
    • 2

    STENALGÄTARE- vet nån något om den?

    Köpte en STENALGÄTARE men glömde fråga om latinskt namn.
    Skulle va bra mot pensel/skägg alger.

    Utseende: ca 6-7cm grå med mörkare grå rand utmed sidan, ser ganska tråkig ut faktiskt
    Stora fina paddelliknande gälfenor.

    Klingar det bekant så hör gärna av er
    haber
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Troligtvis den enda fisk som finns att få tag i som påstås äta penselalger, är siamesisk algätare, Crossocheilus siamensis. Den vill helst gå i en liten grupp, och förväxlas ofta (trots att de har skillnader) med Flying Fox, som inte äter penselalger. Ingen av dem är malar.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • supersunk
      • January 2004
      • 351

      #3
      Fast det som jag har sett marknadsföras som Stenalgätare har inte varit siamensis. Jag vet dock inget om den arten. Tyvärr...
      400: Jordätare (uppstartsfas)
      50: Asien
      25: kampfisk

      Kommentar

      • robbanp
        • September 2003
        • 51

        #4
        Hallå supersunk!

        Stenalgätaren är en Garra-art, eventuellt G. ceylonensis (det är det närmaste jag sett i alla fall). Jag har två stycken sen ungefär ett halvår tillbaka. De enda alger jag sett dem äta är en tjock svart matta som hade bildats på mina Anubias. Någon slags skägg/penselliknande alger har jag en del av men något intresse att käka dem har Garrorna inte uppvisat. Det är ganska stressiga fiskar som mest flänger rundor och jagar varandra. Mina stackars pansarmalar är livrädda för dem. De har dock lugnat ner sig lite på sistone men jag skulle nog dra mig för att skaffa dem fler gånger. En lustig sak är hur tama de är. Sticker jag ner handen i akvariet börjar de genast gnaga på min arm med sina sugmunnar. En ganska nära art G. rufa används som behandling för personer med psoriasis och dessa skulle förmodligen också kunna funka till det.

        Sammanfattning: Någon sorts Garra, inga höjdare på att käka alger, ganska ofördragsamma men som alla fiskar trevliga på sitt sätt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Då är siamensis en betydligt trevligare fisk. Äter penselalger, är fredlig, och enligt min erfarenhet inte särskilt stirrig av sig.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • supersunk
            • January 2004
            • 351

            #6
            Definitivt ska man välja Siamensis. Den r kanon...
            400: Jordätare (uppstartsfas)
            50: Asien
            25: kampfisk

            Kommentar

            • haber
              • March 2004
              • 2

              #7
              Hej!
              Tackar som svarar!
              Du har nog rätt, det verkar vara en ceylonensis så vitt jag kan se på bild som jag hittade då jag sökte på STONESUCKER enligt en annan källa.
              Pansrmalarna har dock ej visat några stressymptom ännu, fast jag har ju bara en Garra.
              Mvh Haber


              Stenalgätaren är en Garra-art, eventuellt G. ceylonensis (det är det närmaste jag sett i alla fall). Jag har två stycken sen ungefär ett halvår tillbaka. De enda alger jag sett dem äta är en tjock svart matta som hade bildats på mina Anubias. Någon slags skägg/penselliknande alger har jag en del av men något intresse att käka dem har Garrorna inte uppvisat. Det är ganska stressiga fiskar som mest flänger rundor och jagar varandra. Mina stackars pansarmalar är livrädda för dem. De har dock lugnat ner sig lite på sistone men jag skulle nog dra mig för att skaffa dem fler gånger. En lustig sak är hur tama de är. Sticker jag ner handen i akvariet börjar de genast gnaga på min arm med sina sugmunnar. En ganska nära art G. rufa används som behandling för personer med psoriasis och dessa skulle förmodligen också kunna funka till det.

              Sammanfattning: Någon sorts Garra, inga höjdare på att käka alger, ganska ofördragsamma men som alla fiskar trevliga på sitt sätt.
              [/quote]
              haber

              Kommentar

              Arbetssätt...