pansarmal+botten material

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    pansarmal+botten material

    Jag vet att pansarmal ska ha sandbotten eller finkorning "grus". Men kan det finnas stenformationer och mellan de sand? Eller vill de bara ha sand, växter och rötter (att gömma sig under)??

    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    både grus och sand kan funka, det viktiga är att det inte har vassa kanter.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag tycker mig ha märkt att de kan skada skäggtömmarna om man har skifferplattor i akvariet. Dom kan ju vara ruggigt vassa och malarna snusar ju runt överallt. Men större, rundade stenar funkar bra med sand mellan. I alla fall i mina akvarier.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Ursprungligen skickat av Sonja
        Jag tycker mig ha märkt att de kan skada skäggtömmarna om man har skifferplattor i akvariet. Dom kan ju vara ruggigt vassa och malarna snusar ju runt överallt. Men större, rundade stenar funkar bra med sand mellan. I alla fall i mina akvarier.
        Jag kan nog avfärda det påstånde med besked...Då jag odlar Corydoras å använder skifferplator som tak ihop med andra stenar så att de har nånstans att göma sej eller bara ligga där under å ha det skönt.
        Därimot vassa kanter på substratet kan verkligen skada skäggtömmarna på Corys då de letar efter mat.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          stenformationerna har lite skrovlig yta, den är ej slät kan detta skada?
          Är de lätta att odla poseidon?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Jo jag odlar lite också och använder alltid något som skydd åt dom. Skifferplattor, andra platta stenar som jag lägger över annat och rötter förstås. Men det är så att när jag använt skiffer har det dykt upp lite skador, och då går ynglen ändå på ren glasbotten. Efter jag bytt mot andra sten- eller rotskydd har det blivit bra. Kan vara så att just det skiffret jag använde var extremt vasst på kanterna, klantigt av mig men nu mår dom bra.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              På tal om tak över huvudet till pansarmalar kan jag tipsa om vanliga löv. Mina pansarmalar väljer att gömma sig under dem framför andra gömställen. Det enda som är lite synd är att de gömmer sig lite för mycket/ofta.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Det var en bra idé med löv. Det måste jag prova.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                Arbetssätt...