Vilka malar från Amazonas kan jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Vilka malar från Amazonas kan jag ha?

    Ska som sagt snart starta upp mitt 250L Amazonaskar och undrar vilka malar och L-malar som kommer från just Amazonasområdet och som blir "lagom" stora till mitt akvarium? Då jag ska ha dom tillsammans med scalarer och diskus får malarna absolut inte vara i klass med kinesiska algätare (som faktiskt dödade 4 scalarer i ett tidigare akvarium). Vilka malar finns det som inte blir för stora för mitt akvarium och som inte är sådär väldigt aggressiva mot "långsamsimmande" fiskar som scalarer och diskus? 6 stycken fläckiga pansarmalar har jag redan bestämt mig för då jag verkligen tycker om denna lilla och vackra men ändå synnerligen effektiva "slamkrypare", som jag redan har i alla mina akvarier. Skulle bli glad för lite tips och råd om andra typer och arter av malar och L-malar.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • ray
    • January 2002
    • 954

    #2
    alla L-malar kommer från Amazonas ,nån Peckoltia skulle passa de är snälla och snygga tex L134 ,eller nån Hypancistrus tex L66,L260 ,eller Loricaria tex L10/L10a även Baryancistrus är mycket vackra malar och inte så stora tex L18,L47,LDA33.
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Blåprickiga L128 är den klart snyggaste L-malen. Lagom stor också.
      Sturisoma har jag bra erfarenheter av - mina visar sig hela tiden.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Tackar så hjärtligt för svaren ;-)! Visste faktiskt inte att alla L-malar kommer från Amazonas/Sydamerika, men är inte även kinesiska algätare en L-mal, som ju kommer från Kina? Bidde lite förvirrad här. Fler förslag mottages gärna!
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Ännu en infallsvinkel: Min dröm under flera år är att skaffa mig en drakmal. Dock är akvariet för litet för en sådan mal, men finns det andra malar som liknar eller påminner om drakmalar, som inte blir alltför gigantiska?
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Hypostomus plecostomus är väl rätt trevlig.. billig att få tag på och tålig som gjutjärnsspis...

            Kommentar

            • Rosa
              • September 2002
              • 435

              #7
              Ursprungligen skickat av Robot
              Hypostomus plecostomus är väl rätt trevlig.. billig att få tag på och tålig som gjutjärnsspis...
              Han ville inte ha en gigantisk mal så då går nog plecon bort.

              Vilken mal menar du Kampfisken? här i zoopets register blir den ju "bara" 150cm det är ju ancistrusen.

              Eller menar du Gibbisar? som jag sett går under namnet drakmal ibland?
              Har du ett l-nummer? så kan jag hjälpa dig att leta
              Eva

              Kommentar

              • ray
                • January 2002
                • 954

                #8
                Kinesiska algätare är varken mal eller L-mal.
                ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #9
                  Kan tyvärr inte hitta denna mal här på zoopet. Då den förekommer hos nästan alla akvariehandlare måste den nog finnas under ett annat namn, för det namn jag har lärt mig är drakmal, vilket ju inte alls är den jag tänker på. Den "drakmal" jag tänker på blir ca. 30-40 cm lång, har en sugmunn och en fläckig täckning samt har långa känselspröt, är lite taggig om jag inte minns helt fel. Ska fråga dom i akvariebutiken nästa gång jag ska dit. Ray: Vilken kategori tillhör då den kinesiska algätare? Har sett att den står under övriga fiskar, men det säger ju liksom inte så mycket. Då denna fisk ju liksom L-malar har en sugmunn borde väl den ändå mer tillhöra denna kategori än någon annan?
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • Rosa
                    • September 2002
                    • 435

                    #10
                    Sorry jag har gått igenom min mal boj och hittar inte någon som passar in på din beskrivning
                    Eva

                    Kommentar

                    • ray
                      • January 2002
                      • 954

                      #11
                      kampfisken:Kinesiska algätare tillhör karpfiskar.
                      ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...