pansarmalsdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    pansarmalsdöd

    För en månad sedan så köpte jag 6 fläckiga pansarmalar. Jag hade tittat runt i affären och alla djur såg friska och välskötta ut. Sedan har jag varit till samma affär flera gånger efter det och sett att de ofta har massor med döda fiskar, speciellt pansarmalarna där jag alltid sedan dess sett döda exemplar av de tre sorter de säljer. Idag så dog den femte av de sex jag köpte och det är bara en liten kille kvar nu. Den första dog när jag hade lite nitritproblem. Men de försvann på några dagar och nu så har jag haft perfekta värden (iaf pH, KH och nitrit som jag mätt), lagom temperatur, absolut inget salt naturligtvis, bra sand som bottenmatreal. Så jag tror inte att jag gör något fel utan att det bara är dåliga fiskar från en riktigt dålig djuraffär.

    Ingen av fiskarna förrutom den första har sett annorlunda ut, han var lite mörkflammig och kraftigt böjd. De andra har bara stilla somnat in verkar det som. Alla har dött på natten så jag var lite rädd för att jag hade pH-fall på natten men jag har vaknat och testat och det verkar stabilt.

    Men finns det något som pansarmalar lätt dör av som jag kan tänkas göra fel ändå. Jag vill gärna ha fler och så fort jag ser några på någon annan affär så ska det bli tillökning. Men jag känner mig lite orolig för det. De är inte känsliga för hög genomströmning hoppas jag. Jag har lite mer än 4xvolymen/h där inne. De andra fiskarna (vf kardinaler) mår jättebra ser det ut som.

    /olivia mer eller mindre förtvivlad...
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Pansarmalarna gillar bara lite drag i vattnet, och syre behöver dem. Vad har du för fiskar, eftersom alla dina Corydoras har dött på natten så kanske de blir anfallna?</font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • oresare
      • December 2003
      • 273

      #3
      Vildfångade kardinaltetror som väl börjar närma sig två cm långa. Så det är nog verkligen inte de andra fiskarna som stör malarna.

      /olivia

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Jag har haft exakt samma problem med mina. Har två kvar av 7 inköpta. Før min del tror jag att det var stress, de var otroligt hårdhänta i butiken när de fångade in dem. Mina siamesiska algätare dog också. Behöver inte berätta att jag inte handlar där längre, va?

        Kommentar

        Arbetssätt...