Vilka malar ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balthazar
    • March 2004
    • 99

    Vilka malar ska jag köpa?

    Jag har just dragit igång ett akvarium med 15 neontetror och ett par dvärggurami. Kan det passa sig med två metallpansramalar tror ni? eller har nån något annat tips? mitt kar är på ca 70 liter.
    http://balthazar.blogg.se
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Pansarmalar blir säkert jättebra. Det finns ju en hel del sugmalar som är intressanta men kräver då också större akvarium. Även den vanliga ancustrusmalen kräver större kar än 70 liter, även om ju jag tror att det kan funka bra med en i ett 70-liters ändå...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Balthazar
      • March 2004
      • 99

      #3
      Jag har läst på vissa sidor att man helst bör ha minst 6 stycken metallpansarmalar för att dom ska trivas. är detta sant eller är det lite överdrivet?
      http://balthazar.blogg.se

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        de klarar sig såklart 1 eller 2, men de blir roligare att titta på om de får vara ett litet stim.
        fish r friend

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Pansarmalar är stimfiskar, och som neontetror klara de sig att vara ensam. Men skall de riktigt trivas skall de vara fler. Och ett stim ser trevligare ut, och de blir inte lika nervösa. Så 6 st är nog minimum när det gäller pansarmalar. Jo, de gillar sand att leta efter mat i.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Stelin
            • January 2004
            • 186

            #6
            Några otocinclus malar(sugmal) kanske?

            Kommentar

            • Balthazar
              • March 2004
              • 99

              #7
              Några bra exempel på sugmalar då?? ska helst inte vara större än åtta cm. Enligt min far är sugmalar terrorister som ger sig på andra fiska efter man släckt lyset. är det nått han har fått för sig eller finns det nån sanning i det?
              http://balthazar.blogg.se

              Kommentar

              • peterf
                • January 2003
                • 45

                #8
                Lite större malar som pleco och gibbiceps kan bli lite tjuriga när de blir större men det är nog inte så att de ger sig på andra. Däremot kan de säga ifrån när de tycker att andra kommer för nära.
                En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
                375L Sydamerika
                250L Asien

                Kommentar

                • Koma
                  • May 2003
                  • 189

                  #9
                  Jag tycker du ska prova Corydoras panda. De är dessutom en av de lättaste Corydoras att odla. Se bara till att skydda äggen. Corydoras vill ha runt grus eller gärna finkornig sand. 5-6 st kan vara lagom. Att ancistrus kräver stora kar är lite av en myt. Jag har odlat Ancistrus i 60-liters. Så det funkar säkert också, men Corydoras kommer synas oftare..
                  ¡Hasta la victoria siempre!

                  Kommentar

                  • kamparn
                    • February 2004
                    • 105

                    #10
                    jag har lyckade lekar av ancistrus i ett 54liters iofs så är de själva. Själv skulle jag köpa peckolita pulcher som blir ca 6cm iaf enligt min info, sen är den ju snygg också och inte alltför dyr.
                    Mvh Micke
                    200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
                    108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
                    105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
                    54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
                    20L S.Barbatus yngel

                    Kommentar

                    • Diamen
                      • January 2004
                      • 208

                      #11
                      Otocinclus vittatus är också ett alternativ och den är inte agressiv för fem öre. Mycket mysig fisk. Men de bör nog vara några stycken. Skälv har jag 3st i mitt. Skulle kanske vilja ha fler.
                      Med vänliga hälsningar

                      Martin, Susanne och Sebastian

                      http://diamen.no-ip.com

                      Kommentar

                      • Rexon@
                        • August 2002
                        • 578

                        #12
                        Jag skulle ialla fall köpt ancistrus, den klarar sig ju också ensam.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...