Trög ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Trög ancistrus

    Jag har ett lek-akvarium till mina ancistrus, men det händer inget alls! Honan, en liten (7-8cm) ung mal som har fåt jätte små spröt längs "läppen". Medans hanen är gammal jättestor (13).
    jag har mycket växter och en kruka och en kokosnöt som de ska leka i.
    Jag byter 1 ggr/vecka.
    Det har gått ca. 3 veckor och inget händer.

    Vad är fel?
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Är du säker på att det är en hona? Jag hade en fullvuxen "hona" som växte upp i ett kar med en fullvuxen hanne... "hon" hade också bara små "ploppar" till skäggstrån. När "hon" sedan fick flytta till ett kar med bara honor blev det genast fart på skäggväxten...
    P g a denna episod tror jag att skäggväxten kan tillbakabildas om de växer upp med en dominant hanne...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Svårt att säga utan att veta mer om ditt kar men mina ancistrus leker på löpande band i ett kar med 26 grader, ph 7,3, kh 2, fina sand som bottenmaterial och ordentlig genomströmning/syresättning.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Har du de förutsättningar som Peter skriver om så verkar det lite konstigt... Testa att simulera lite regntid då...
        Ta ur hälften av vattnet och låt det stå så en par tre dagar.
        Fyll sedan på med 10% iskallt vatten varje dag tills akvariet är fullt... du kan gärna mata lite extra med Artemia eller något som de verkar gilla... de äter ju gärna dött animaliskt foder...
        Leker de inte inom sisådär en 4 dagar så får du upprepa proceduren...
        Lite hokuspokustips också... de leker gärna när det är fullmåne...men det tror jag att jag tipsat dig om tidigare.

        Jag har för mig att du skrivit tidigare att hannen är väldigt aggresiv mot honan, eller hur??? Det är också ett tecken på att honan ändå kan vara en hanne... Försök få en bild på honan, gärna när hon sitter på rutan... skulle vara kul att se hennes kroppsform.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          "Honan" gömmer sig bara under en rot, medans hanen är i kokosnöten, jag har kollat om det finns ägg men icke!
          Jag ska prova med rengtidsperiod.

          Tack Nanc!
          PS: NANCY, GÅ IN PÅ MSN!!!!
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          Arbetssätt...