Synodontis petricola

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    Synodontis petricola

    Hej
    Jag impulsköpte synodantis petricola i förrgår (jag vet...man skall läsa på innan, det har jag alltid sagt), nu sitter jag och försöker att lära mig mer om dom. Jag har plöjt igenom flera olika websidor och vill påstå att jag nu vet en del om dom. Men en del frågor uppstod.
    1: Angående maxstorlek så anges allt från 5 cm till 13 cm. Jag vill veta vem som har den största i Sverige och hur stor den är. Så alla ni som har petrikola, berätta hur stora dom är.
    2: Göklekare eller inte? Någon med erfarenheter av lek?
    3: Fiskätare eller inte? En del websidor säger att man inte skall ha dom med ciklider som är mindre än dom själv, en del säger att man kan ha dom i yngelakvarium. Om dom skulle äta lite yngel ser jag det bara som posiitivt efterssom jag inte vill riva upp allt och plocka fisk ur ett överbefolkat kar om ett år.
    4: Äter sniglar? Jag hade hoppats ha äpplesniglar i karet, men borde dom inte vara för stora för att malarna skall kunna ta dom? Jag gissar att det går.
    5: Jag läste här på zoopet att dom är enstöringar. Sen läste jag på 50 andra sidor att dom är stimlevande/gruppdjur. Vart kan denna "missupfattning" komma ifrån?
    6: Jag börjar undra över priset: Här hemma har dom jag känner klagat över att dom är för dyra hos våra handlare (småland!). Men när jag dammsuger nätet så hittar jag tex 20 pund, 30 dollar, 345 skr. Vad har ni gett för era? Här är dom mycket billigar än så.
    Jag vill bara ha svar från folk med egna erfarenheter, det finns tillräckligt med andrahands information på nätet.
    MVH
    magnus
    min zoon
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    3: Fiskätare eller inte? En del websidor säger att man inte skall ha dom med ciklider som är mindre än dom själv, en del säger att man kan ha dom i yngelakvarium. Om dom skulle äta lite yngel ser jag det bara som posiitivt efterssom jag inte vill riva upp allt och plocka fisk ur ett överbefolkat kar om ett år.
    Känns lite som att en 10 cm fisk inte kan äta så mycket av dina andra fiskar.. Speciellt inte en mal...

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Ursprungligen skickat av Tropfrog
      Jag vill bara ha svar från folk med egna erfarenheter, det finns tillräckligt med andrahands information på nätet.
      Jag citerar mig själv för att förtydliga mig.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag köpte in ett antal odlade i Holland för ca. 5-6 år sedan varav jag behöll en del själv och sålde resten till några Göteborgs-affärer - dessa var de fösrta odlade som kom in i Sverige. Jag har haft dem sedan dess.
        Har aldrig odlat dom utan bara haft dom i sällskapsakvarier och svarar utifrån detta.
        1/ Mina är idag ca. 8 cm så max. 10 skulle jag vilja säga.
        2/ De producerar kontinuerligt yngel men jag har aldrig sett hur leken går till. De enda övriga yngelproduducenter i mitt kar är "Daffodil" men har inte sett malyngel bland deras ägg.
        Har även haft dem i akvarier med munruvare (malawi) och även här produceras det kontinuerligt yngel. Dock så kör jag efter naturmetoden och plockar inte upp munruvarhonorna utan de har fått spotta bland stenarna på botten så jag vet inte om dessa har ruvat malynglen.
        3/ Kan tänka mig att de konsumerar en del småyngel, men knappast fiskar som är större än ca. 20 mm.
        4/ Har aldrig haft sniglar i något akvarium (visste inte ens att det finns sådana som är lämpliga), däremot tror jag inte de tar snäckor, men jag vet inte.
        5/ Det är ju lite svårt att avgöra eftersom man knappt ser till dom utom vid matning då alla kommer ut och simmar upp och ner (mestadels) vid vattenytan där maten släpps ner. Då kan det ju verka som om de går i stim eftersom alla är på samma ställe, men det beror nog sannolikt enbart pga att det är där maten är.
        De man ser under övrig tid går inte i stim utan oftast en och en.
        6/ De är mycket ovanliga i handeln så priset variera därför högst avsevärt.
        PS. Om man ställer frågor i ett offentligt forum så man leva med att alla kan lägga sig i.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Tack kjell, jag har beställt ytterligare 5 stycken av dessa gynnare, mycket trevliga fiskar.
          Om någon annan har idéer om petrikola så vill jag gärna höra dom.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...