Ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ancistrusyngel

    Hej

    Nu börjar min första ancistruskull komma ut ur grottan. Ärtor har jag hört att man kan ge dem. Måste de skalas? Och i så fall, hur gör man det? Hur många ska man lägga i, och hur länge kan de ligga? Jag antar att man lägger i dem på kvällen, och tar upp dem dagen efter, eftersom de är nattaktiva? Nå´n som har nå´t tips för hur man ser till att de vuxna inte äter upp ärtorna för ynglen? Eller gör det inget om de vuxna också äter av dem? Vilket är bäst, ärtor, eller zucchini? Och är de vuxna nå´n fara för ynglen, eller kan de gå ihop?

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Ärtorna måste nog skalas och kanske tryckas sönder lite för att ynglen ska hitta dem.
    Ärtor skalar du genom att trycka på skalet, då poppar "kärnorna" ur.
    Lägg bara i en par tre ärtor innan du vet hur mycket de äter.
    Tror inte det finns så mycket att plocka upp på morgonen :-) Jag låter grönsakerna ligga i tills de blir uppätna... Ancistrusyngel är "dygnet runt aktiva" :-)
    Kolla min matburk i yngelkaret... går säkert göra av vilken låda som helst... Springorna släpper in ynglen men stänger ute de stora, men det gör inget om de stora äter grönsakerna, det mår de bara bra av.
    Jag matar bara med Zuccini och algtabletter till mina yngel.
    De vuxna gör inte ynglen något utan har du bara plats så kan du låta dem gå kvar. Tänk bara på att det är risk att de leker igen vid nästa vattenbyte... kan bli trångt i baljan tillslut :-)

    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Ok :o) Men jag menar så inte föräldrarna äter upp maten för ynglen, eftersom de behöver mycket. Oki, ska kolla på matburken. Hur länge håller sig zucchini i kylen?

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #4
        2-3 veckor beroende på hur den är när du köper den...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Jag la i några ärthalvor utanför grottan. Hanen verkar inte bry sig, och en av honorna som råkade ha vägarna förbi tog några tuggor och struntade se´n i dem. Det verkar inte som om de är så förtjusta i det? Eller måste ärtorna vara på ett visst sätt? Okokta eller så?

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...