Malar som kliar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    Malar som kliar sig?

    Hej!

    Mina pansar malar verkar har fått fnatt! Dom kliar sig på stenar och blad och det gör även mina botia men mina vanliga fiskar kliar sig bara två felutvecklade svärdbärare som brukar ligga på botten men inga andra! Jag har ancistrusar, kampfiskar å svärdbärare. Kan det vara någon parasit eller liknande för vattnet var bra och dom har inte vita prickar på fenorna. Någon som vet? Eller kan det vara så at vita prick är på G?
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    "Kan det vara någon parasit eller liknande för vattnet var bra och dom har inte vita prickar på fenorna. "
    Hur hög nitrat halt var det när du mätte?
    Om vattnet är "bra" och de äter normalt så blir de inte sjuka utan kan stå emot angrepp av bakterier och parasiter, några nya fiskar i karet på sistånde?

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Jag läste lite i din profil och du skrev att resten av fiskarna skulle i den 28:e feb.Det är ju bara några dagar sedan.Hur många är dom andra??.Kan tänkas att det är nitrit.Brukar bli det om man är för snabb och gör "häftiga" ökningar av fiskbeståndet...Gå till din lokale zooaffär och köp ett no2 test det ska visa på mindre än 0,3mg/l om det är mer så gör ett stort vattenbyte och skaffa nitrivec eller nått annat medel med samma egenskaper.Finns mer att läsa här http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium

      //Fredrik som har gjort samma tavla själv

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Mina fiskar reagerade precis så när jag fick för mycket nitrat i vattnet i höstas. Dom gick i och för sig förmodligen ganska länge i det vattnet eftersom jag förlitade mig på teststickor :-(
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Glömde tillägga att det var just bottenfiskarna som reagerade mest... så verkar det ju vara hos dig också....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Bubbelina
            • June 2003
            • 322

            #6
            Men jag har varit både i zoo-äffärer och testat hemma! Vad mer kan jag göra? Ja nya fiskar har kommit in...(?)
            Jag har kanske lagt i fiskarna för snabbt? För först la ja i malarna den 21 och resten av fiskarna åkte i den 28 var det för snabbt? I såfall vad ska jag göra nu? Matar var tredje dag...
            "Allways look at the brhigt side of life.."

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Byt vatten ca 20-25% var dag i några dagar, du får gärna ange vad du/zooaffären har testat. Använder du salt?
              Varför jag frågade om nya fiskar är att i ett etablerat akvarium så kan fiskar bli mer toleranta mot lite sämre villkor med tiden och också få lite sämre motståndskraft och om man då har råkat köpa någon ny fisk som kan bära på en o annan parasit så drabbas de andra äldre fiskarna hårdast.
              Nu är ditt kar ganska nystartat och du säger att dina vattenvärden är bra men något fel är det eller hur? Det man brukar få problem med i nya kar är nitrit som även i små mängder irriterar fiskar...en större förändring av salthalt en annan anledning...om ditt kranvatten är bra så byt vatten som jag föreslog så borde det lösa problemet.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #8
                Har du mätt vattnet i karet.???
                hur är det med det???
                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                • Bubbelina
                  • June 2003
                  • 322

                  #9
                  Ja jag andvänder salt.

                  Jag har testat:

                  Ph, Nitrat, Nitrit, Gh, Kh. Zoo-affären vet jag inte vad dom har testat men jag är nästan 100% säker på att dom nästan testat det viktigaste ( Nitrat å Nitrit). Dom har både saltvattens fiskar och mängde av söt vattens fiskar och alla fiskar som ja köpt där har varit krya å fina.

                  Ja mina nya fiskar har kliat sig mest.

                  Men nu får jag byta vatten tack för svaren! =)

                  Mvh
                  "Allways look at the brhigt side of life.."

                  Kommentar

                  Arbetssätt...