Clownpleco = L-???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Clownpleco = L-???

    Vi har vid två tillfällen fått Clownplecos till vårt kar. Dessa är inköpta med handelsnamnet Clownpleco och inget L-nummer. De är väldigt lika och jag tror nog att bägge är samma sort. Vad jag skulle vilja veta är vilket latinsk namn eller L-nummer den kan tänkas ha... Den verkar inte vara en Peckoltia vittata i alla fall snarare en L-104... Kan tillägga att anledningen till att jag vill veta är att jag är lite sugen på att försöka få lek på dem...

    Den största, Herman, är den enda jag lyckats få med på bild ännu... hoppas även att Lillbabs ska kunna visa sig för kameran så småningom, skulle nämligen vilja ha lite gissningar på könen också... Jag vet att hannen ska bli taggig på bakkroppen, men har man inte sett det så är det svårt att veta... tycker bägge ser ut att vara lite "håriga" lixom, men taggar???

    För att se de ynka tre bilder som Herman ställt upp på fram till nu, gå på min Zoon och klicka på albumet för 720 l karet.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    #2
    Har du inte denna länken redan? Där finns alla L-malar i nummerordning.

    http://www.transfish.de/L1-25.html
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag lyckades precis få en bild på, vad jag tror, är Lillbabs. Det är lite svårt att se skillnad på dem, men denna är lite mindre.

      Eftersom Herman är rundare så börjar jag misstänka att om de är av olika kön så blir det nog Lillen och Hermelina dom får heta.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jodå Nicke, jag har länkar både dit och till planetcatfish, men har man inte ett tränat öga är det svårt att se skillnad på malarna. Ibland skiljer det ytterst lite mellan de olika varianterna och då behöver man veta vilka skillnader man letar efter.... Titta bara på L-104 på din länk och jämför med L-104 här http://planetcatfish.com/core/index.htm
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Låter väl inte som en tråkig gissning... Panaque maccus Clown Pleco, L104, L162, LDA22, Ringlet Pleco beteknas den ju som på lanet catfish.. och mer likt blir det väl inte! inte så våldsamt många som går i de mönstrena!
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • Nicke Lilltroll
            • February 2004
            • 730

            #6
            Jag tänkte att du säkert hade den men skickade den för att vara på säkra sidan. Det är ett helsike att artbestämma bara genom att titta på en bild. Min mal Hugo har jag fått hur många förslag på som helst så nu har jag bestämt att han är en helt vanlig Plecostomus så att det blir lugnt i huset här. Hahahaha....

            Hoppas att du lyckas få reda på vad det är så småningom i alla fall.
            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
            54 liter Paletter

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jo Nicke, det är kul det där med vad man tror att man har och vad man verkligen har i karen. Sedan jag skaffade min nya kamera har jag fått veta att jag varken hade Corydoras julii eller Altumscalarer... får väl se var den här tåten slutar :-)

              Tack Gugge, ville bara försäkra mig om att jag inte missat att kika på nåt L-nummer, har man inget att gå på så får man ju sitta och klicka sig igenom varenda L-mal... Hoppades att någon malnörd som du skulle svara :-) Verkar ju finnas dom som har koll på varenda liten L-mal juh!!!!
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Mcoist
                • May 2003
                • 296

                #8


                Tror inte det är clownplecos du har köppt du kan kolla in bilden på min zoon där jag har en bild på en clownpleco såvida jag inte är helt fel på det.
                4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                1st 540L som skall limmas och repareras.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Nej, jag har förstått att det inte är den som vanligen har handelsnamnet Clownpleco, eftersom de ju är Peckoltia vittata, det skrev jag i mitt första inlägg. Eftersom jag nu inte köpt dem utan fått dem, så blir det ännu mera osäkert, för att inte tala om hur osäkert det är med handelsnamn över huvud taget.
                  Det är därför jag vill veta vad det är jag har... söt liten Clown förresten!!!
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #10
                    Panaque maccus är det du har men någon könsskillnad går inte att se på dina bilder...närbild behövs. Hannen är alltid mindre än honan och skarpare i färgen samt taggig på sidan från ryggfenans början ända ut till stjärtfenan och syns mycket tydligt, av någon anledning så är honor mycket vanligare än hannar av denna art. Honan kan nå ca 10 cm TL medans hannen normalt stannar vid 7-8 cm och de är könsmogna vid 6 cm, leker i hålor/grottor och föredrar trä som de även är behov av att gnaga på. Kommer från Illanos (slätt/träskområde) som ligger på gränsen mellan Venezuela och Colombia där de fångas tillsammans med en del Farlowella och Sturisoma arter, vattenvärden är lite onormalt höga för att vara Sydamerika...pH runt 7 och lite hårdare vatten med ett dGH runt 7-8 och en temp mellan 25-27 C. Är lite tröga att få igång och simulering av regnperiod med något kallare och mjukare vatten behövs för att få dem till lek och blandad kost med inslag av cyklops, artemia och liknande för att få honan romstinn men behöver även en del veg.kost och räkmix är perfekt.

                    P. maccus är den som oftast säljs som Clownpleco och L-15 Peckoltia vittata som också kan kallas för samma handelsnamn ibland kommer från Brasilien och är den enda kända Peckoltian i Rio xingu där så många andra malarter kommer ifrån...den sistnämnda är lättare att få till lek.

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Tack Janne! Jag hade hoppats på att du skulle svara... alla frågetecken är nu uträtade till stora utropsdito!

                      Jag ska i alla fall flytta dem till ett separat kar så får vi se vad det blir. Hoppas det blir läge för lite mera närbilder på dem då också... att de är svårlekta gör ju utmaningen bara större.... behöver en rejäl kontrast till Ancistrusarna :-) Har ganska perfekta vattenvärden men måste fundera på hur jag ska få till regntidssimuleringsvattnet mjukare... Inte läge för regntunnor precis... för mycket avgaser här tror jag... Hmmm... startar väl en tåt för alla funderingar när det är dax!
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Mcoist
                        • May 2003
                        • 296

                        #12


                        Janne har du fått pekoltia vittata till lek och hur ser man skilnad på hane hona på dom?
                        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                        1st 540L som skall limmas och repareras.

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #13
                          *tipsar Mcoist* han har redan skrivit lite om detta på Planet Catfish

                          http://www.planetcatfish.com/shanesworld/reproduction/peckoltia_vittata.htm

                          Den riktar sig till L015 men ger i princip alla fingervisningar till vad som behövs för förutsättningar
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...