L027, Akut hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    L027, Akut hjälp!!!

    Köpte en L027:a i slutet på förra veckan. Han har, i alla fall när lyset varit tänt, suttit på baksidan av en rot och inte visat sig. Idag låg han plötsligt halvt på snedden i en annan del av akvariet och såg i högsta grad död ut. När jag skulle plocka upp honom visade han plötsligt svaga livstecken (små små rörelser). Överraskad preparerade jag en spann med 50/50 kranvatten/akverievatten och lade ner honom, för att ge honom en sista chans. Efter 10 minuter i spannen kollade jag hur det stod till. Det verkar som han piggnat till något.

    Där är vi just nu - Vad gör jag??? Kan det vara effekter av acklimatiseringen? Är bästa chansen att släppa tillbaka honom och "hoppas"? Inga tecken på utvärtes problem...

    Tips/erfarnheter!?

    300l
    pH: 6,5

    // Martin
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    #2
    Vattenkvalitén då? Har du testat för nitrit t ex?

    Jag är ingen expert men har du höga värden så kan det vara därför han har piggnat till lite i hinken.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #3
      Har inte haft nitritproblem på länge, men jag har inte mätt nu - testar! Inga symptom hos övriga, men de kan ju ha vant sig. Är det något annat malar är extra känsliga för?

      // Martin

      Kommentar

      • mavve
        • August 2003
        • 283

        #4
        Tyvärr (!) ingen nitrit

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #5
          Släppte du bara i den när du kom hem med den eller fick den vänja sig vid vattnet och temperaturen först?

          Jag hade nog låtit den gå i hinken några dagar. Byt ca 10% av vattnet varje dag och se hur det går. Glöm inte att lägga en syresten eller en pump i hinken bara och täck över så den inte hoppar ut.

          Som sagt ingen expert....
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • mavve
            • August 2003
            • 283

            #6
            pH hade dykt - vattenbyte på gång. Såg att även andra fiskar såg lite slitna ut.... Hade så bråttom med min nya L027:a att jag inte kollade in övriga tillräckligt ordentligt.......Sorry

            // Martin

            Kommentar

            Arbetssätt...