Fjäderfens synodontis??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    Fjäderfens synodontis??

    Hej, jag behöver några goda råd till denna fisk. Jag skaffade den nyligen och är jätteälskad, han är det roligaste jag har sett. So undrar jag - vilket mat gillar han mest( flingor flög förbi och han märkte inte ens), vad ska man tänka extra, kan han bo tillsammans med en algätarmal s.ex pleco, gibbi, ancistrus.
    Irvig nybörjare
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    #2
    ...är det någon som vet något???
    Irvig nybörjare

    Kommentar

    • Buckshot
      • February 2003
      • 456

      #3
      Är det en Synodontis eupterus?
      Dom Synodontisar som jag har haft har ätit allt men kanske helst artemia?
      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

      Kommentar

      • Jaanu
        • January 2004
        • 87

        #4
        Ja, det är det Synodontis Eupterus. Vad är artemia, ser att han äter nästan ingenting, flindfoder-nix, laxfoder-nix. Eller äter de under nattetid?. Han har varit jätteaktiv men nu ligger han mest stilla och funderar.
        Irvig nybörjare

        Kommentar

        • Buckshot
          • February 2003
          • 456

          #5
          Artemia är ett litet kräftdjur.
          Jag brukade köpa djupfryst artemia och ge ngn gång ibland som omväxling.(dyrt)
          Dom som jag har haft (multipunctatus och nyassae) har varit aktiva nattetid men framför allt ljusskygga.
          Stark belysning(hade 250w metallhalogen) gillar dom inte.
          Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Jag har tre Synodontis eupterus, varav den största väl är ca 15 cm eller nå´t. De är glupska, så har du öppetlekande ciklider så löper de stor risk att bli av med äggen. Mina äter det mesta, mygglarver, artemia, mysis, och algtabletter. I ett mygglarvspaket hade det smugit sig in en stor skalbagge, som bara var halv, men nog ändå var ca 4 cm, och den satte han/hon i sig.

            De är territoriella mot andra malar, och de kivas med mina Glyptoperichthys joselimaianus rätt ofta.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Jaanu
              • January 2004
              • 87

              #7
              Micke!

              Kan man ha honom med ancistrus, gibbicep eller pleco-mal. Är det något att rekomendera eller inte. Skulle behöva någon algätare i akvarium.
              Irvig nybörjare

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Tja, det kan du kanske, om du har mycket gömställen, och akvariet inte är för litet. Men synodontis verkar ogilla andra malar. Hade en annan synodontis för ett antal år se´n, som slogs med en gibbiceps så gibbicepsens fenor var helt förstörda.

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • robban
                  • February 2003
                  • 322

                  #9
                  testa och släng i en halv plastkruka som flyter. min ligger upp och ner i krukan och håller koll på var som sker i burken. när jag tar bort plastkrukan så brukar han bli allmänt störig och terrorisera de andra fiskarna

                  Kommentar

                  • Jaanu
                    • January 2004
                    • 87

                    #10
                    Tack för alla smarta råd. Ska prova med min ancistrus, han är också lagom stor att klara sig. Ska se vad som händer!!!
                    Fast jag ser aldrig synodontis äta - tycker att det är konstigt, något måste han ju tycka om, allt ramlar i botten eller ciklidernas magen.
                    Irvig nybörjare

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hej

                      När jag matar går de längs botten som dammsugare. Jag tror att de, ihop med eldålen och armatusen, är de största anledningarna till att den mesta maten brukar vara slut när pansarålarna behagar visa sig. Men jag har en Agamyxis pectinifrons där i, och tre banjomalar i ett annat akvarium, som heller aldrig visar sig vid matningarna. Men trots det har jag haft Agamyxisen i säkert 10 år, och banjomalarna i ett par år. Så nå´t måste de ju hitta.

                      MVH Micke
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Jaanu
                        • January 2004
                        • 87

                        #12
                        En fråga till... Läste "Planetcatfish" att med synodontis måste man akta sig att de inte bränner sig (de menar väl vid doppvärmare). Är det verkligen någon risk att det kan hända??? Min simmar runt och är sällan stilla.
                        Irvig nybörjare

                        Kommentar

                        • Nina Falkestav
                          • November 2002
                          • 359

                          #13
                          Är det bara med öppetlekande ciklider som de käkar rom? Jag funderar på att ha en synodontis i mitt kar med snäcklekare (lamprologus occelatus) och så tänkte jag ha en grottlekand art ( fdär säker ägger ryker då) och en munruvande.Äter de alla äggen eller brukar det bli några kvar? Någon som har erfarenhet av göksynodontis (S. multipunctatus)i ett kar med snäcklekare?
                          Nina

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hej

                            Anledningen till att öppetlekande ciklider löper risk att bli av med äggen, är att äggen är lättåtkomliga. Och förutsatt att det inte är ett mycket stort par, så har de inte mycket att sätta emot en vuxen Synodontis eupterus. Mina eldbukar knuffade och bökade på den, men den brydde sig knappt. Jag hade två påfågelhonor som la ägg en gång, och de blev också uppätna av en Synodontis. Ciklider som lägger äggen där malen inte kommer åt dem får ju behålla dem. Men den tar nog gärna små yngel också.

                            MVH Micke
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Buckshot
                              • February 2003
                              • 456

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Micke_A
                              Hej

                              Tja, det kan du kanske, om du har mycket gömställen, och akvariet inte är för litet. Men synodontis verkar ogilla andra malar. Hade en annan synodontis för ett antal år se´n, som slogs med en gibbiceps så gibbicepsens fenor var helt förstörda.

                              MVH Micke
                              Min gibbiceps och mina 4st S nyassae går bra ihop.
                              Synodontisarna ser gibbicepsen som ett slags rörligt skydd mot ljus.
                              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...