corydoras lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Binny
    • September 2002
    • 30

    corydoras lek

    hur får man pansarmalar till att leka???
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Mycket mat, friskt vatten, ett stim, ensam art i akvariet och en sort som är lättodlad. Då leker de varannan-vartredje dag.

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Efter lite röda mygglarver och vattenbyten börjar mina corydoras att leka. Helst på undersidan av en anubias eller cryptocoryne.
      Sen kommer det knepiga: att ta hand om de ruskigt känsliga äggen och ynglen.
      Rekommenderar boken "Corydoras" av Werner Seuss för den som vill veta mer.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Du får tänka på att de gillar bredbladiga-blad typ svärdplanta eller liknande där de brukar lägga romen på. Fast det händer att man hittar rom över allt ibland på rutan å på PowerHeads utblås...Men oftast på bladen, fin sand å så några gömställe i form av krossade lerkrukor eller stenar med skyfferplattor som tak.
        Om du tänker börja gör det på ett seriös sätt, ett gäng Corys i ett inte all för stort kar 54 liter är mina mått å funkar för mej, åxå att tänka på att du börjar mata med god-kvalitetmat redan nu så att när du börjar simulera rengperioden så ä dom feta å i god form att inleda leken.
        Dieten då består av...Hackad Mysis, svarta mygglarver, lax-kraftfoder, å så ibland Mikromaskar så att de får nåt levandeföda.

        PS: Det är så jag föder opp mina Corys. Du kan ta del av mina kunskaper men behöver inte alls göra så som jag säger.




        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        Arbetssätt...