C Julii och C Trilineatus, bilderna stämmer inte!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    C Julii och C Trilineatus, bilderna stämmer inte!!

    Jag köpte på djuraffären 10st C Julii. När jag kom hem kopplade jag genast upp mig på datorn för att jämföra fiskarna mot bilderna på Zoopet för att försäkra mig om att jag verkligen köpt Julii.
    Leopardpansarmal, Corydoras Julii, http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=306

    Jodå, det stämde bra, bilden var nästan exakt som de fiskar jag köpt. Det enda som var lite förvirrande var handelsnamnet, det finns nämligen en sorts Corydoras till Corydoras leopardus som också kallas leopardpansarmal.

    Nu när jag fått en vettig kamera så lade jag ut bilder på mina Julii på Zoonen, genast fick jag ett svar där... Du vet väl att det inte är Julii du har, utan C Trilineatus??? Nähä, det visste jag inte... så jag gick genast iväg och kollade denna:

    Trebandspansarmal, Corydoras Trilineatus, http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=699

    Hmmm.... det var ju samma fisk... eller??? De är väldigt lika i alla fall.

    Och när jag kollar lite närmare på den andra Leopardpansarmalen, alltså C Leopardus så ser jag att tidigare vetenskapligt namn på den är just C trilinineatus...

    Hoppar genast iväg till Planetcatfish för att kolla bilder. Alla tre finns där:
    Julii, Leopardus och Trilinineatus... Leopardus och Trilinineatus såg där ut som Julii och Trilinineatus på Zoopet och Julii såg där ut som Leopardus på Zoopet... eller var det tvärt om

    Snälla!!! Kan någon som är bättre på Corydoras förklara detta för mig!!! Och om det har blivit fel i bilderna på Zoopet så kanske det vore läge att ändra dem, så att inte flera blir lika snurrig som jag.

    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    De är väldigt lika och jag kan tänka mig att de ofta säljs under fel namn, och då oftast som julii, istället för trilineatus. Om du tittar noga så finns dock en del skillnader på dem, speciellt i teckningen över och under linjen där det är mer randigt på trilineatusen än på juliin som är mer prickig.

    Men visst är de relativt lika!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Så du menar att bilden på Julii här på Zoopet är en bild på Julii då???
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Zaphi
        • November 2003
        • 724

        #4
        Jag tror de stämmer. Om man kollar på planetcatfish så kan teckningen variera lite så att det kan vara svårt att se från individ till individ också. Det är inte alls säkert alla bilder på planetcatfish stämmer heller.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • muppins
          • September 2002
          • 1629

          #5
          Jag tycker också att fisken på bilden här på Zoopet liknar en C. trilineatus.
          Har själv C. julii och de ser ut så här:
          http://www.bostream.nu/muppins/cory1.html
          http://www.bostream.nu/muppins/cory3.html

          /muppins


          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Precis muppins! Dina Julii har ju prickar i ansiktet och på bilden här på Zoopet är mönstret mera som ett nätmönster av breda korta streck... det är väl det jag tycker är den mest tydliga skillnaden.
            Vad tror du om du tittar på mina bilder på Zoonen då... det är väl inte Julii va?
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • muppins
              • September 2002
              • 1629

              #7
              Precis muppins! Dina Julii har ju prickar i ansiktet och på bilden här på Zoopet är mönstret mera som ett nätmönster av breda korta streck... det är väl det jag tycker är den mest tydliga skillnaden.
              Ja, så är det väl....
              C. trilineatus har ett mer eller mindre sammanhängande mönster och C. julii har prickar. För övrigt är de rätt lika, fast jag tror att C. trilineatus brukar ha ett lite längre och mer sammanhängade "band" ( som är uppbyggt av tre linjer ) på kroppen.
              Sedan finna ju även C. leopardus som också är liknar både julii och trilineatus, fast den blir större ( 8 cm mot 5 cm för de andra två ).
              Vad tror du om du tittar på mina bilder på Zoonen då... det är väl inte Julii va?
              Dina liknar C. trilineatus...
              /muppins


              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jamen Nancy inte liknar dessa fiskar varandra
                julii - http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2407
                och
                trilineatus - http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2006
                eller hur

                PS. Jag har varit lite elak och bytt ut det foto som tidigare fanns på julii - vad det var för fisk vet jag inte, men chansen är stor att detta foto också visade en trilineatus.
                Tack för påpekandet om felet förövrigt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Corydoras mad
                  • April 2003
                  • 1686

                  #9
                  <font color="red">Jag har mailat dig förut om det Kjell... du får ju läsa eposten </font id="red">
                  /Mathias
                  The Corydoras freak

                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Nu var du ju kul Kjell!!!
                    Kan tala om att jag gick på tricket, nämligen att jag kollade på bilderna först, och sedan läste fortsättningen av inlägget!!!

                    Trodde ett tag att jag helt flippat ur!!!

                    Men nu känns jag helt lugn i alla fall... ordningen återställd på Zoopet och jag vet att jag har C Trilineatus.... eller var det Julii...eller Leopard... som kunde vara både julii och leopardus...eller....
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Kan tillägga att jag har upptäckt en tråkig sak med det här... Julii gick ju i alla fall att uttala, men nu när jag har Trilineatus vrickar jag ju tungan.... Det var säkert därför de hade fel namn på dem på djuraffären, för att kunna uttala det...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Jag har mailat dig förut om det Kjell... du får ju läsa eposten
                        Då och då brukar jag samla mig och gå igenom de hundratals med mail som jag har liggande (dock ganska få med rättelser som är så lätta att korrigera som denna).
                        Något av det som jag borde ändra på, men som inte blivit gjort är en genom av de Otosinclusar som finns i artbeskrivningen, något lär också vara fel vad gäller artbeskrivningarna på vallsineria, sedan står det fel i belysningsavdelningen om vilka färger som är bra för växter osv
                        Ja, ja en vacker dag får man säkert tid över och kan rätta till mer.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...