Ancistruslek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ancistruslek

    Hej

    Nu har jag äntligen fått lek av mina ancistrusar! Det tar ca 2 veckor för ynglen att komma ut ur grottan väl? Hur svåra är ynglen att dra upp? Kan de klara sig i ett (mycket) tätplanterat, närmast överbevuxet sällskapsakvarium på 100 liter, tillsammans med mammor och pappa, platy, gula paletter med yngel, tre banjomalar och ca 10 pygmépansarmalar, på de mikroorganismer och alger som finns i akvariet, och algtabletter? Eller måste jag flytta dem till ett eget?

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Det tar ca 4 dagar för rommen att kläckas... men det tar 1,5 till 2 veckor innan hannen släpper ut dem ur grottan. Tider verkar bero på hur farlig miljö han anser att det är utanför... är det bara pappa och yngel brukar de komma ut tidigare.

    När det gäller uppfödning av ynglen så brukar jag räkna med att varje yngel behöver 1 liter vatten för att växa bra, så det beror helt på hur stor kull du har. En liten tonårshona brukar väl producera sisådär 30-50 yngel, mina stora honor får till kullar på runt 150 yngel och jag har hört talas om honor som fått till 300 yngel.
    Tänk på att ynglen växer bäst om de har bra tillgång till mat... stödutfodring är nödvändig helt klart. De brukar bara ta algtabletter första två veckorna, men sedan gillar de att få Zuccini också. Tänk också på att ynglen är väldigt nitritkänsliga, så mera mat = tätare vattenbyten.

    Jag har testat många olika varianter på uppfödning av ynglen och kommit fram till att snabbaste sättet av dessa är:
    1 l vatten/yngel
    Fri tillgång på mat
    Vattenbyten 2-3 ggr/vecka
    Temp ca 26 grader
    Då växter de ca 1 cm/månad = säljbara efter 2,5-3 månader.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Tackar för svaret

      Vi får se hur detta går, detta är min första ancistruslek (vad jag vet), trots att jag haft ancistrusar till och från i många år. Är mest inne på ciklider. Så de första veckorna ska jag inte ge dem nå´t annat än algtabletter? Honorna är inte särskilt stora, 5-6 cm kanske, men däremot tror jag han lekte med båda två, för båda var tjocka, och båda verkar smala nu.

      (det står att det här är en drakmal, men jag tycker då att det ser ut som en ancistrus)

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Patrik_Tq
        • November 2003
        • 674

        #4
        Tack för svaret Nanc, det där har jag nytta av med.
        Att det kan bli så mycke yngel trodde jag inte, tycker inte jag har så mycke rom är en stor klump med grymt stora romkorn va jag kan se.
        Men det kan aldrig va mer än 20 romkorn eller så.

        ps. saknar dig på MSN än
        Gold? Sånt har jag bara i bilen

        www.audis3.se

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Det där med mängden romkort har inte jag heller fattat... det ser ju ut att vara få och stora korn, sedan blir det millioners små yngel av dem... Undras om det bor flera yngel i samma romkorn??? kan väl ändå inte vara möjligt.....

          Tydligen är det vanligt att en hanne leker av två honor samtidigt, så det är nog fullt möjligt = kanske en sisådär 70-100 yngel :-)

          Patrik, bara jag kommer i kapp med allt som blivit liggande när jag varit sjuk så kommer jag nog på MSN ska du se... men du har väl i alla fall sett mina nya foton på Zoonen... kommer flera i kväll....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Nanc: Mycket fina akvarier, särskilt 450-litersakvariet som ni odlar ancistrus i! Men tyvärr måste jag meddela att era "altum" ser ut som "vanliga" peruscalarer. Mycket vackra sådana, men inga altum. De kallas ibland felaktigt för perualtum. Men peruscalarer är också mycket vackra, och inte så jättevanliga. Jag tror att några av mina små kan vara peruscalarer.

            Så här ser äkta altum ut: http://www.akvariumas.lt/zuvys/cichlidae/pterophyllum/images/pterophyllum_altum_big.jpg

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Väldigt läckra kar Nanc! Nu blev jag också sugen på att försöka mig på att odla några ancistrus

              Förresten vet du om ancistrus brukar utgöra ett "hot" mot andra fiskars yngel? Typ vuxen ancistrus som äter ciklidyngel? Undrade över en pleco egentligen men har inte fått några svar på min tråd...

              MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ancistrusar och andra L-malar kan möjligen äta rom (har dock aldrig sett något i den vägen) men yngel går säkra.
                Jag brukar mata ancistrusynglen med tabletter, räkmix och ärter.
                På senare tid har jag även börjat med squash som jag gröper ur och fyller med sand för att få biten att sjunka. Betydligt enklare än att skala en miljard ärter.
                Mat och friskt vatten verkar vara viktigare än storleken på akvariet, åtminstone i början. Hade över 200 yngel i ett 37-litersakvarium. De växte så det knakade eftersom jag vräkte ner mat och bytte hälften av vattnet varannan dag. Fast nu har de fått 400 liter att dela på.
                mvh Daniel
                ...som nu ska göra allt för att det enda corydoras sterbai-ynglet (alla andra ägg möglade) ska klara sig.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Micke! Tack för berömmet... odlingskaret blev verkligen speciellt och jag tror ínte det är många som har ett 450 liters yngelkar som dessutom pryder sin plats :-) Vad gäller Scalarerna så har jag diskuterat det i en annan tåt också. Jag har själv funderat just i Peru banorna, var tveksam redan när jag såg dem hos säljaren. Fiskarna är köpta privat, men den killen har i sin tur köpt dem av vår favvohandlare, och bägge hävdar att det är Altum. Jag förmodar att det handlar om Peru Altum, altså vanlig scalare och helt enkelt dålig kunskap hos handlaren eller leverantören.... Jag skulle vilja veta vad man exakt skall titta på för att skilja vanlig, peru och altum åt... finns det något???
                  Zybeer! Man tackar för det, hoppas få upp flera bilder på 450 karet snart... det är många som vill se själva konstruktionen av facken nämligen.
                  Vad jag förstår så är Ancistrus väldigt duktiga romtjyvar, så om inte fiskarna är kaxiga nog mot Ancistrusarna så blir det nog inga yngel ens.
                  Daniel! Jag har också gjort såna där jätteodlingar i små kar... men visst håller du med om att det både känns snällare mot fiskarna och att de verkar må bättre när de får lite space???
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Nancy: Javisst är det snällare mot ynglen. Men faktum kvarstår - fiskarna växte som attan och bara ett yngel dog under de fyra första veckorna, vad jag kunde se.
                    Anledningen till att de fick gå i en så liten burk var att jag uppskattade antalet till 50-60. När jag skulle flytta dem började jag räkna... och räkna... och räkna... och kom till sist upp i 202.
                    Även i 400-litersakvariet måste man byta vatten rätt ofta, har jag märkt.
                    mvh Daniel
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jepp, Daniel! I mitt 450 l yngelkar byter jag vatten minst en gång per vecka samt att jag har ett ytterfilter som betjänar alla fyra facken och att jag har Fluval3+ eller Acuaball??? i alla facken....

                      Jag har också varit med om att jag haft dubbelt så många yngel som jag trott... man hänger lixom inte med när honan bestämmer sig för att öka produktionen :-)
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hej

                        Nanc: Önskar jag också hade råd och plats att ha ett så stort yngelakvarium. Just nu har jag ancistrusrommen i ett 100-liters, gula paletter med yngel, och en massa platyyngel i det samma. Se´n går en tuppkamshona med yngel i ett 170-liters Juwel panorama, som jag köpte just för att kunna föda upp diverse olika arter. Har fått lek av ett oräkneligt antal ciklidarter, även så´na som betraktas som svåra, som discus, Nanochromis transvestitus, och Apistogramma nijsseni t.ex. Men har på grund av platsbrist aldrig lyckats föda upp många arter. Har i stort sett bara lyckats föda upp kullar av paletter, och lejonhuvudciklider. De senare lekte som besatta. Några managuense, och tuppkammar har jag lyckats dra upp med, men managuensena blev bara tre, för de hade ihjäl varandra. Så nu köpte jag det akvariet för att se om jag nu, efter ca 22 år i hobbyn, kan lyckas föda upp nå´t. Tuppkammarna är vildfångade, så det vore lite kul.

                        Apropå scalarerna: Altum är betydligt högre i kroppen, med mer upprättstående fenor. Pannan är mycket brantare, och kroppen ger inte ett lika cirkelrunt intryck. De brunaktiga banden mellan de mörka är mer markerade, och stopet på nosen är mycket mer markerat. Länken visar rätt bra hur de ska se ut. Det som skiljer peru från vanlig, är att den har en lite annan teckning, med lite mer brunaktig ton, och ibland kan de vara lite prickiga, tror jag. Annars är en peru rätt lik de vanliga i kroppsformen.

                        MVH Micke
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • jempa
                          • January 2004
                          • 2

                          #13
                          Hej! Jag har en liten fråga när det gäller ancistrus. Det är så att jag i mitt 240 l juwel bla har dessa, 1 hane och 3 honor. Nu är det så att den ena honan är jätte tjock och hennes äggläggarrör stort. Är det så att hon bär på ägg eller har hon drabbats av "fetma". Vad jag sett så har inte hanen uppvaktat henne (vet ej vad som förekommer när jag inte tittar). Jag vore tacksam för svar, då jag inte har så mycket erfarenhet av ancistruslek.

                          Mvh Jempa

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Jempa! Det brukar vara så att när de blir så där tjocka så blir det yngel efter ett tag. Det kanske blir för mycket för honom, med tre honor, så då uppvaktar han ingen... men det låter inte troligt.
                            Vad har du för andra fiskar i karet då??? Jag hade ett par som jag trodde var helt hopplösa... men det visade sig att de visst fick yngel... men Scalarerna nöp dem så snart de kom ut ur grottan.

                            Testa att sätta honan och hannen ensamma i ett kar och se vad som händer... gör många vattenbyten med kallt vatten och se till att de har rejält med käk så kanske det löser sig....

                            Micke! Jag ska ta bättre bilder på fiskarna framöver och lägga ut dem på Zoonen... Vill inte tro att det är vanliga Scalarer heller, eftersom de inte är lika "runda" och har ett skarpare veck på nosen än vad jag sett på vanliga. Kanske är en korsning???
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hej

                              Nanc: Det kan vara vanliga vildfångade, eller peru. Jag har aldrig sett altum med de kraftiga pannorna som dina har. Att dina har kraftiga stop kan bero på "pannpucklarna".

                              Jag tycker det ser ut som vuxna välutvecklade P. scalare, peru eller vanliga. Men i vilket fall så skulle jag tro att de är vildfångade. Jag har själv lite problem med mina scalarer. Min vuxna hane äter inte alltid. Min ena P. leopoldi matvägrar, och en del av mina små vanliga har lite trådig avföring rätt ofta. Börjar tröttna lite.

                              MVH Micke
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...