Corydorasfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Corydorasfrågor!

    Hej alla!Jag håller på o startar upp ett 43 l akvarium som jag tänkte ha bara corydorasmalar i.Blivit helt frälst i dom!Har läst en del om dessa - men det finns en del frågor jag inte hittat svar på.Skulle bli hemskt tacksam o jag kunde få svar på någon av dessa frågor:
    1)Bör man ha ngt speciellt filter/pump för att de ska trivas?Syresten utöver pump?Något speciellt ytterfilter kanske?
    2)Kan man ha i lite salt alt. aquasafe utan att de tar skada?har fått lite olika uppgifter ang denna fråga nämligen...
    3)Läst att de trivs i ph 6-7,5 o 24-26 grader..har ni någon annan erfarenhet??Kanske värdena ska vara mer precisa för att de ska trivas optimalt?Finns det något annat man kan tillägga om vattnet för deras trivsel??????
    4)Finns det ngra speciella typer av corydoras som är mer lättskötta o tåliga än andra och som är lämpligare för nybörjare? Och har ni ngra andra tips som kan vara bra att veta??Tänkte mer på tips som inte står i dom allmänna rasbeskrivningarna om dessa små malar... Tacksam för svar... Have a nice day allihopa!/Catwoman
  • Agnes
    • July 2002
    • 109

    #2
    1) nej, det räcker nog med ett ordentligt innerfilter.
    2) Salt är inge bra.... pansarmalar är känsliga mot de...
    3) ja de stämmer väl ganska bra, men ja tror att dom trivs bättre med ganska låg temp, kanske 24 C... men det varierar från art till art, och pH värdet också.
    4) corydoras aneus är den jag rekomendeerar till nybörjare på corydoras.
    tips! ha i lite alkottar i karet. och när du vill att dom ska leka kan du byta ganska mycket vatten mot kallvatten.

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      OK - tack för svaren. Men varför ska man ha alkottar i vattnet? Vad är det bra för?Jag kom på ngra frågor till förresten.. Malarna man köper i affärerna är ju ganska små.Inte är dom 6-8 cm som det står att dom kan bli iaf!Hur pass lång tid tar det innan dom är vuxna så att säga?Är det svårt att få dom att leka?Inte för att jag inbillar mig att jag ska lyckas med nåt sånt..Men jag är så otroligt intresserad av dessa firrar!Vill verkligen veta så mycket som jag bara kan...

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        Nej endel arter är jätte lätta att få lek på bara att byta vatten vare dag o hälla i kallvatten för att härma rengnperioderna som dom leker i!
        Tobbe
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Ett lek akavrie innehåller några gömställe en stor eller några stoar svärdplantor samt fin sand som bottenmaterial, vid lek så sänks temperaturen till omkring 19-20 grader några gånger om dan.
          För visa arter behövs det bara göras en gång i veckan allt det här beroende på art å svårighetsgrad.

          Corydoras Aeneus är bland det lättaste ex av Corys att få i lek, följ de råd du får så leker dom ganska så snart.
          Att ta hand om romen...är det en annan femman.

          Jag gör som så att jag plockar upp romen å kläcker det i små bytor med syre sten å lite metylenblått för att motvärka mögel angrepp.

          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          Arbetssätt...