hoplosternum och engelsk sjösten=problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glad amatör
    • February 2004
    • 4

    hoplosternum och engelsk sjösten=problem?

    hej, jag har ett par hoplosternum thoracata i mitt 180 l akvarium. underlaget är liten, mellanstor och stor engelsk sjösten.
    jag tycker det verkar som att mina malars skäggtömmar har blivit något mindre sedan jag köpte dem för drygt en månad sedan.

    idag köpte jag två nya, och de har definitivt skäggtömmar som är längre.
    två veckor sedan stoppade jag in mer större och mellanstora sjösten, då jag sett att malarna gillar att gräva ganska våldsamt i underlaget under natt och kväll, och tänkte att de större stenarna kanske gör att de inte blir lika mycket friktion som då de pressar ner sig bland de mindre stenbitarna.

    först trodde jag inte att sjöstenen skulle vara ett problem, den är ju rundad, och då det ofta ser ut som att de pressar antennerna bakåt då de gräver med munnen, och då inte sliter på dem på samma sätt som corydoras gör då de letar efter mat.


    jag hade tidigare corydoras i akvariet , men deras skäggtömmar nöttes ner, och jag har flyttat dem till en 92 l tank med finkorning sand. där de alla ser fina ut.

    är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller kan säga något om vilket underlag hyplosternum bör ha?

    i affären som jag köpte de nya hyplosternum i hade de grovt kantigt grus som underlag, och jag har sett malarna där då jag varit och handlat över ganska lång tid, utan att de blivit av med sina skäggtömmar.

    har kollar vattenvärdena, och de ser bra ut. ph 6,6. byter 20 % vatten varje helg.
    mvh,
    /micke
  • glad amatör
    • February 2004
    • 4

    #2
    Är det förresten någon som vet hur stora Hoplosternum Thoracatum är när de blir könsmogna? Mina är runt 10 cm nu.

    Kommentar

    • glad amatör
      • February 2004
      • 4

      #3
      inga hoplo-experter som är inloggade i kväll?:-)

      Kommentar

      • david elfving
        • August 2003
        • 404

        #4
        Jag har metallpansarmalar med engelsk sjösten som har storleken 2-9mm och deras skäggtömmar är fina.

        Hoplosternum littorale blir i alla fall 20cm långa är säkert lekmogna vid 13cm (kanske inte hjälpte dig så mycket).

        Du sa att har en 92L tank med finkornig sand:
        Ungefär vad för sand är det? färg, kalk sand osv???
        Varför inte ha sådan sand i karet???
        mvh David

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #5
          Sand är definitivt bäst men jag är ändå tveksam till att det är sjöstenen som nöter ner skäggtömmarna, mina Megalechis thoracata har gått i kar med 4-10mm sjösten i många år utan att skäggtömmarna har nöts ned. Men mina äter i och för sig den mesta maten från vattenytan så de är inte och gräftar så frenetiskt nere i gruset, de "dammsuger" oftast bara det som ligger löst uppe på gruset.

          Hur tjockt är gruslagret? Slamsuger du?
          Jag vet att jag har läst någonstans att det är farligt att ha ett för tjockt gruslager om man inte slamsuger då man har arter som gräver runt i gruset, tyvärr så kommer jag inte ihåg vad som skulle kunna gömma sig där nere, om det var parasiter eller något annat otrevligt, men det kanske kan vara något sådant som dina malar kommer åt.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Ursprungligen skickat av glad amatör
            har kollar vattenvärdena, och de ser bra ut. ph 6,6. byter 20 % vatten varje helg.
            mvh,
            /micke
            Instämmer med resten av gänget som svarat då mina Hoplosternum Thoracatum går åxå i Engelsk-sjösten 2-6-8 mm å även deras yngeln går i samma gruskomposition utan att för den delen´skada skäggtömmarna...

            Jag tycker att 20% vattenbyte är för litet...att skäggtömmar skadas eller försvinner beror det oftast på för dåligt vatten kvalitet "nitrit i små mängder" å så att Ph´n är ligger på 6,6. Det skulle inte skada att försöka få upp ph´n lite till omkring 7,0. det skulle gagna malarna.
            Hur många firrar har du i karet?

            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • glad amatör
              • February 2004
              • 4

              #7
              hej och tack för alla goda råd!
              jag har mycket riktigt ett ganska tjockt gruslager, då jag lagt sjösten över rådagrus som jag haft innan, som jag tyckte verkade för vasst för malar. jag försöker slamduga en delvid varje vattenbyte.

              mina hyplöos har en tendes att rota kraftigt i sjöstenen. det är möjligt att de kommer ner till samma nivå som det kantiga gruset ibland, då lagrfet är rätt tunt. ska försöka förstärka detta något.
              jag ska pröva med att få upp ph-värdet något med fler o större vattenbyten. har lagt i ett par nya rötter - visserligen urlakade under två veckor i en hink med vatten som byttes varje dag - men de kan ha sänkt ph:t.
              har desstuom gjort en sandpool i ett hörn av akvariet, och ska anlägga minst en till. lustigt nog verkar hyplosarna tycka att sanden är obehaglig, då de ogärna går dit eller rotar i den.
              akvariet rymmer ca 30 fiskar. på botten är det 4 hyplo på 10 cm var, en chokladmal på 10cm och två ancistrus runt 10 cm.
              annars är det lite kongotetror, scalarer, dolksticktetror, platys, bilbuk och två siamesiska algätare.

              Kommentar

              Arbetssätt...