ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    ancistrus

    Jag har lite frågor om denna fisk. När får de skägg? Är det lätt att se om de är honor eller hane? Nu när vi flyttat upp akvariet är det roligare, man har något att titta på när det är reklam på tv! ancistrus är livligare innan tyckte jag den bara var stilla, kanske för det är varmare där uppe? typ 24 grader??
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    Hej !

    När det gäller ancistrus så det så att de får skägget när är ca 5-7 cm stora. Honan kan oxå få men endast som en mustasch. Hanen får mycket kraftigare än honan. När det gäller värmen är jag lite osäker, men det finns säkert andra här som kan svara på det.

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jodå, hos mig påverkas i alla fall ynglen av temperaturen. Vid 25-26 grader är de som mest aktiva. Vid temp över och under detta blir de mera undandragna och äter sämre...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        Hepp.

        Hur många ägg lägger normalt en ancistrus hona?

        Hittade idag 2 ancistrus yngel under en större rot som jag inte kan flytta utan att rasera halva karet. Hanen har grävt ut en ordentlig håla under roten, går ej heller att se ordentligt in i hålan så jag vet inte hur många där finns. Vet ej om de tagit sig ut än, tror inte det då jag inte sett några förrens nu. Kan jag använda en hävert för att få ut dem? Vill ju inte att mina scalarer skall kalasa på dem.

        Mvh Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Antalet yngel beror på honans storlek... När de är precis könsmogna brukar kullarna ligga på sisådär en 30-40 st... Jag har en 5 år gammal hona som ger 130-140 yngel i varje kull...
          Det brukar inte bli tillräckligt sug i en hävert för att få med Ancistrusynglen... däremot kanske det skulle kunna funka med bara en slang, då blir ju suget mera koncentrerat och starkare.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Tackar NANC får testa när jag kommit hem från jobb.
            Skall bli spännande att få se hur många som döljer sig därunder.

            Mvh Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Min Ancistrus är ca 5-6 cm, har mkt korta spröt på huvudet och jag kan ej se någon mustach, kanske det är en hona?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...