Vita Pansarmalar med rosa stjärtfenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bydlo
    • December 2003
    • 20

    Vita Pansarmalar med rosa stjärtfenor

    Idag såg jag i den lokala zoobutiken vita pansarmalar med rosa stjärtfenor (några hade lila stjärtfenor). Dom var väldigt fina men det jag funderar på är om den rosa färgen verkligen är naturlig (läs framavlad) eller om den kan vara insprutad i fisken. Eller är det en specifik art av pansarmal. Observera att färgen var väldigt distinkt och framträdande. Jag har läst här på zoopet att det tyvärr förekommer att man i Asien sprutar in färg i fiskarna. Jag frågade expediten men han hade ingen aning. Vet ni om det finns en sådan typ av pansarmal? Kan man köpa ett gäng med gott samvete? Om färgen är naturlig, försvinner den när de blir större?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det rör sig med all säkerhet om färgade fiskar (färgen är injicerad) och sådan fiskar hör inte hemma i akvariehobbyn.
    Köp dom inte.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      Finns sådant i Sverige?! Jag har bara sett bilder på rosa och blå malar, men trodde inte att de fanns att köpa här. Jag tyckte dock att det såg fruktansvärt ut, så jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en sådan fisk.

      En annan och värre sida av saken är ju att det måste vara rätt plågsamt för fisken att bli färginjicerad (tänk dig hur stor och tjock sprutan är i förhållande till den lilla fisken). Risken för sjukdomar och infektioner ökar också, eftersom fisken ju blir skadad av sprutsticket.

      Om du vill läsa mer om varför man inte ska köpa konstgjort färgade fiskar, läs då den här artikeln:

      http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=72

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag tror i och för sig inte att fisken skadas speciellt av injiceringen, den slutsatsen drar jag av att de målade fsikarna bara är marginellt dyrare än icke målade. Om de skadades på något sätt så borde svinnet vara högt och priserna därmed stiga. Jag tror alltså inte att det stämmer som står i den artikel som Millie länkar till.
        Men oavsett detta så tycker jag inte att färginjicering av fisk hör hemma i akvariehobbyn.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #5
          Jag fick 3 pansarmalar när jag köpte mitt förra akvarium. De är ljus rosa med mörkt rosa ögon. Jag trodde att det var en albinoform. De har behållit färgen hela tiden och jag har haft dem i flera år. Kan mina pansarmalar vara färgade eller är det albinos? Jag tycker faktiskt att de är ganska fula.
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • Bydlo
            • December 2003
            • 20

            #6
            Jag håller med om att man inte ska köpa fiskar om dom har blivit injicerade med färg. så man får tacka så mycket för era svar - det är bra att man kan få svar på sina frågor här på zoopet.com.

            Ska nämna detta med färginjiceringen för zoohandlaren men jag tvivlar på att det får nån effekt tyvärr.

            Kommentar

            • cool
              • October 2002
              • 1869

              #7
              Finns sådant i Sverige?!
              Ja tyvär
              Glasabborrar sprutar dom i hu mycket som helst ibland har alldri sett en sådan(e glad för det)men hört det!
              Den pansar malen du pratar om måsteväl va en vanlig albinopansarmal??
              Och färger försvinner oftast ner fiskarna växer
              Tobbe
              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
              NY MSN:t__skate@hotmail.com
              Skorpion och amfibie fantast

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag fick 3 pansarmalar när jag köpte mitt förra akvarium. De är ljus rosa med mörkt rosa ögon. Jag trodde att det var en albinoform.
                Det låter som "vanliga" albinomalar.
                Ursprunget till de "målade" är just albinovarianten av Corydoras aeneus och på dessa är ofta stjärtfenan och området precis framför detta målat i ganska grälla färger - rött, grönt, blått etc.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Nicke Lilltroll
                  • February 2004
                  • 730

                  #9
                  En sak som jag inte riktigt fattar är hur alla dessa albinoformer överhuvudtaget kan bli så populära. Jag fick veta att Guldguramis också är en albinoform av Blåguramin. Hade jag vetat det så hade jag inte köpt några.

                  Jag vill helst ha "naturliga" färger på mina fiskar och jag anser inte att albino är någon naturlig färg utan snarare en typ av missbildning. Det är möjligt att jag har fel och får en massa skäll för min inställning nu. Hoppas att ni förstår hur jag menar i alla fall.
                  720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                  54 liter Paletter

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    En sak som jag inte riktigt fattar är hur alla dessa albinoformer överhuvudtaget kan bli så populära.
                    Eftersom många uppenbarligen tycker dom är snygga.

                    Jag vill helst ha "naturliga" färger på mina fiskar och jag anser inte att albino är någon naturlig färg utan snarare en typ av missbildning.
                    Tvärtom så är väl faktiskt albino en naturlig avvikelse som även förekommer i naturen. Däremot är väl 95% av alla gurami-varianter som säljs på marknaden idag framavlade avelsformer - t.ex. alla dvärggurami. Samma gäller för levandefödarna där säkert 99% är avelsformer.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Albino former/varianter förekommer även i naturen utan att för den delen ha varit manipulerade av exentriska-akvarister.

                      Så är det med allt levande även vi människor!!!

                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • Nicke Lilltroll
                        • February 2004
                        • 730

                        #12
                        Usch ja... Det är inte så lätt när man försöker hitta enbart vilda varianter. Jag ska rensa ut mina svärdbärare, gulbarber, black molly och lite annat efterhand. Jag gillar verkligen denna communityn eftersom man oftast får bra svar på sina frågor och att det finns så många artbeskrivningar.
                        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                        54 liter Paletter

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                        Kommentar

                        • Nicke Lilltroll
                          • February 2004
                          • 730

                          #13
                          Ja, jag vet att det finns i naturen men det är inte så vanligt som man kan tro när man ser alla albinovarianter som finns i affärerna. Då menar jag inte enbart fiskar utan även t ex möss och kaniner. Att en albino uppstår är dock en genetisk defekt och händer ganska sällan.
                          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                          54 liter Paletter

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                          Kommentar

                          • Poseidon
                            • February 2003
                            • 1255

                            #14
                            Tillägg:
                            Jag tycker heller inte om dessa...eller ska jag säga de stackars firrar som utsett för detta, det är inte firrarnas fel att bli objekt för experiment det ä de skrupellösa handlare å öppfödare som borde ta sitt ansvar gämte mot naturen å låta firrarna vara som dom är. Skapta som dom är!!!

                            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Usch ja... Det är inte så lätt när man försöker hitta enbart vilda varianter. Jag ska rensa ut mina svärdbärare, gulbarber, black molly och lite annat efterhand.
                              Då får du plocka dina svarta skalarer oxå, även de som säljs som vanliga skalarer i affärerna är ofta avelsvarianter.
                              Det blir rätt tomt i ditt akvarium
                              Själv föredrar jag också naturformerna men har lite svårt att bli upprörd över att dessa avelsvarianter - snarare är det väl som så att man måste se positivt över att vi just inom akvariehobbyn har så många naturformer att välja på. ta den hund- eller kattintresserade t.ex. där förekommer ENBART avelsformer.
                              Men nu var det ju inte om detta som denna tråd skulle handla om utan om "målade" fiskar - ursäkta bydlo över att ämnet flöt ut.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...