Corydoras sterbai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    Corydoras sterbai

    Hej !
    Är lite osäker på de här med Corydoras lek. Hur skall ett lek kar se till dem?
    Har ett tomt 60 liters som jag tänkt göra iordning åt dem och se om jag inte kan få till lite lek. Skall det innehålla något speciellt förutom det vanliga, dvs. Lite sten någon rot och lite växter?

    Har även hört att de bara leker på hösten, stämmer det?

    Tack på förhand !

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Mina leker varje gång det kommer ett regnfall på hösten. Sen händer det någon gång under året att jag ser dom leka efter vattenbyten. Men ett odlingsförsök borde göras på hösten och med fiskar som lekt innan.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Mina sterbaier har lekt med jämna mellanrum från mitten av november till nu. Oftast efter ordentliga vattenbyten med kallt vatten.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        Ursprungligen skickat av Sonja
        Mina sterbaier har lekt med jämna mellanrum från mitten av november till nu. Oftast efter ordentliga vattenbyten med kallt vatten.

        Har du någe speciellt i karet eller?
        eller är det, det kalla vattenbytet som är lite "trigger" ?
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det är kalla vattenbyten och lågtryck som är trigger. Därav så leker dom nästan ofelbart varje gång man byter vatten på hösten.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Ursprungligen skickat av Sonja
            Mina sterbaier har lekt med jämna mellanrum från mitten av november till nu. Oftast efter ordentliga vattenbyten med kallt vatten.
            Visst gör de det Sonja...
            Å Magnus när dessa är VF så kanske är det som du säger.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Quartex
              • November 2003
              • 539

              #7
              Tackar för de svaren.

              Så då är det lite lönlöst att sätta dem till lek nu då eller?

              Mvh Jesper
              To boldly go where no fish gone before!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Det är lönlöst att sätta fiskar till lek om dom aldrig förr lekt. Låt dom gå tillsammans i ett kar, mata bra och gör bra med vattenbyten. När dom har börjat att leka så kan du sätta dom till lek i ett odlingskar. Problemet med odlingskar och "att sätta dom i lek" är att sådanna lösningar oftast är tillfälliga. I ett lekkar har man sällan tillräcklig filtrering och oftast för lite vatten för en lekgrupp. Därför så ser jag ingen anledning att sätta några fiskar till lek i särskillt lekkar förrän dom lekt i sitt vanliga kar. Om du har malar som leker på våren eller sommaren så tycker jag inte det är fel att odla på dom under dessa tider.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Tropfrog
                  Det är lönlöst att försöka att odla på fiskar som aldrig förr lekt. Låt dom gå tillsammans i ett kar, mata bra och gör bra med vattenbyten. När dom har börjat att leka så kan du sätta dom till lek i ett odlingskar. Problemet med odlingskar och "att sätta dom i lek" är att sådanna lösningar oftast är tillfälliga. I ett lekkar har man sällan tillräcklig filtrering och oftast för lite vatten för en lekgrupp. Därför så ser jag ingen anledning att sätta några fiskar till lek i särskillt lekkar förrän dom lekt i sitt vanliga kar. Om du har malar som leker på våren eller sommaren så tycker jag inte det är fel att odla på dom under dessa tider.
                  MVH
                  Magnus
                  Ursäkta men där har du helt fel...Allt beror på hur angegerad du är att få dessa i lek som avgör saken.
                  Eller hur mycket man har lärt sej om just den sortens för att få de i lek.
                  Här vissar jag dej en ställning med kontinuerlig förökning av det som diskuteras i tråden.
                  http://www.ystart.net/upload/20040214/1076769952.jpg
                  PS: VF kan vara svåra ett tag sen tar driften att föröka sej överhand.!!!
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursäkta, men var har jag fel??
                    Mig lyckades du förvirra i alla fall.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Tropfrog
                      Problemet med odlingskar och "att sätta dom i lek" är att sådanna lösningar oftast är tillfälliga. I ett lekkar har man sällan tillräcklig filtrering och oftast för lite vatten för en lekgrupp.
                      MVH
                      Magnus
                      Odlar man så gör man det seriös å inte som du påstår i ditt inlägg!!!
                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • Quartex
                        • November 2003
                        • 539

                        #12
                        Jag har fyra odlingskar på 54 liter vardera som alltid är igång.
                        Jo, jag pysslar med seriös uppfödning av fisk, har bara
                        aldrig provat att dra upp Corydoras malar förr.

                        Nu står det ena utan fisk då jag sålde bort alla guppys idag,
                        så då tänkte jag att det kunde vara kul att prova med Corydoras.

                        Mvh Jesper
                        To boldly go where no fish gone before!

                        Kommentar

                        • Quartex
                          • November 2003
                          • 539

                          #13
                          Poseidon du har f*n attitydsproblem !
                          Har du något emot mig så håll dig borta från mina trådar då !

                          Allt du kan är väl att snacka en massa skit!

                          Mvh Jesper
                          To boldly go where no fish gone before!

                          Kommentar

                          • Poseidon
                            • February 2003
                            • 1255

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Quartex
                            Poseidon du har f*n attitydsproblem !
                            Har du något emot mig så håll dig borta från mina trådar då !

                            Allt du kan är väl att snacka en massa skit!

                            Mvh Jesper
                            Sterbai är...har inga som helst tider eller otider för å komma i lek i akavrie miljö, som jag sagt tidigare allt beror på den som försöker med mer eller mindre kunskaper om arten.
                            Vatten kvalitet, syrerikedom å temperatur alla Corys reagerar olika på en viss temperatur, beroende på vart i deltan de är uppfångad eller uppväxt. Det finns Sterbai som simmar längst stranden å dessa har stora revyer, att som fångad Ex. eä mycket svåra att anpassa til akvarie miljö.
                            Sen kan det gälla F1ór, F2ór eller F3ór så måste man ändå ha de grunläggande kunskaper om arten för att kunna få dessa i lek.

                            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Quartex
                              Poseidon du har f*n attitydsproblem !
                              Har du något emot mig så håll dig borta från mina trådar då !

                              Allt du kan är väl att snacka en massa skit!

                              Mvh Jesper
                              -Quartex …Du har redan snot/plagierat min favorit citat å min signatur vad mer vill du?.
                              -Dina kunskaper är ynkliga när det gäller Corydoras och ändå vill du inte ta del av det faktiska att jag har en hel del kunskaper som jag vill dela med mej till andra Zoopet medlemmar när det gäller Corydoras…INTE bara för att det ä du som startat tråden kan det ge dej rätten att, säga att det jag skriver är skit!!! Tyvärr eller ska jag säga att så är det...att det har kostat en å annan slant att oppnå dessa kunskaper som jag nu besitter.
                              Dessa är inte för dej om du inte vill...men det finns andra som kan
                              ha fördel av dom.!!!!

                              PS: "tycker inte om folk som parasiterar på andra" så som du har vissat göra!.
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...