Pansarmalen kliar sig? Tillfälligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    Pansarmalen kliar sig? Tillfälligt?

    Då och då så kliar sig en utav mina pansarmalar sig mot gruset växterna. Såg detta i dag så jag undrar om det kan vara början till någon skjukdom eller är det bara tillfälligt? Är pigg och letar ständigt mat... Tacksam för svar!

    Mvh
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    #2
    Vita prick på G !?
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se

    Kommentar

    • Bubbelina
      • June 2003
      • 322

      #3
      Hur ser man det? =(=( Vad händer om dom får vita prick? Hur stoppar man det? Hur kommer det sig att dom får vita prick? Men om han slutar klia sig var det bara tillfälligt då eller?
      "Allways look at the brhigt side of life.."

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        jag tror att du har nitrit i vattnet dvs skit om akvariet är nystartat elelr du ser vita prick sjukan om den har typ 0.1 millimeter små vita prickar på sjärtfenan
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • Bubbelina
          • June 2003
          • 322

          #5
          Tack för svaret! Är nybörjare med nitrit så hur motverkar man bajs och nitrit? Dom har inga vita prickar på sig... =)=)
          "Allways look at the brhigt side of life.."

          Kommentar

          • Bubbelina
            • June 2003
            • 322

            #6
            Ingen som vet hur man motverkar nitrit?!
            "Allways look at the brhigt side of life.."

            Kommentar

            • MAX_Q
              • April 2002
              • 113

              #7
              Om det nu är nitrit så testa vattnet först så att du kan se om det är för mycket nitrit. Sen ska du göra ett vattenbyte för att sänka halten i vattnet och använda någpt preparat för att binda nitritet tex nitrivec.

              Jag tror dock att det är parasiter som gör att de kliar sig. Även det går att behandla men eftersom nästan alla fiskar har parasiter så finns det ingen anledning att behandla för än fiskarna slutat äta.

              Ett annat sätt är att höja temperaturen och tillsätta salt. Dock så ska man vara försiktig när det gäller salt och corydoras.

              Kan säga att jag har inte sett några problem med att ha mycket salt i karet med corydoras i dem.

              Just nu har jag 40ml jodfritt salt per 100l faktisk vattenvolym och de reagerar inte på det. Mycket beroende på att de är tillvänjda till det.

              Max
              Uppdaterad!!! Info om mina akvarium finns i min profil

              Pease out!

              Kommentar

              • Nicke_Nyfiken
                • February 2004
                • 66

                #8
                Kanske dags att byta vatten.
                Jag är rätt ny själv men du borde kanske byta 30% av vattnet.
                Köp nitrit test så kan du kolla exakt hur det ligger till.

                Du kanske behöver slamsuga lite på botten oxå.

                Kommentar

                Arbetssätt...